ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Ako riešiť konflikty?

2013-05-27 09:17:24 | kategória Práca s ľuďmi
 Ako riešiť konflikty?

Konflikty vždy začínajú tým, že na nejakú konkrétnu vec máme obaja protichodný názor a hľa, problém je na svete.

V živote občas nastávajú situácie, kedy sa s niekým na niečom nezhodneme, či už v práci alebo v súkromí. Tieto situácie znášame a riešime rôzne – každý podľa svojej povahy či temperamentu. Niekto sa urazí, iný sa rozplače a stiahne sa, ďalší to rieši krikom. A sú aj takí, ktorí si to užívajú, cítia sa v tejto paľbe argumentov a protiargumentov dobre a urobia všetko preto, aby tento boj vyhrali za každú cenu – skrátka, sú to novodobí gladiátori. Je jedno, o čom sa práve v tej chvíli hádame: nezáleží na tom, či je to vec svetového významu alebo zanedbateľná maličkosť. Nech už sa jedná o čokoľvek, v tej chvíli sa to zdá dôležitejšie ako svetový mier a až po hádke si povieme, aká nepodstatná hlúposť to bola.

Čiernobiely svet

Poďme sa s touto situáciou „pohrať“ a zistiť, aké máme možnosti. Predstavte si daný problém ako veľkú, čiernobielu loptu – jedna jej polovica je čierna, druhá biela. Keď máme nejaký spor, obaja stojíme na opačnej strane lopty – jeden z nás vidí snehobielu pologuľu, kým druhý vidí všetko čierne. A keďže tam nie je nikto tretí, kto by stál pomimo, ani jeden z nás sa nedozvie, že tá lopta je v skutočnosti dvojfarebná. Každý je presvedčený, že celá lopta je biela (respektíve čierna), a je ochotný sa o tom hádať do súdneho dňa. Ledaže by niekto z nás tú loptu pootočil. Kým však hádka zúri v plnom prúde, ani jeden z nás to neurobí a lopta ostáva jednofarebná. Ako ju teda pootočiť? Je to vôbec možné?

Možné to samozrejme je, hoci nie vždy jednoduché. Veď každý chceme mať pravdu, pri hádke obzvlášť. Je to jednoduché a zložité zároveň – závisí to od konkrétneho človeka. V podstate sa stačí len párkrát zhlboka nadýchnuť, trocha potlačiť svoje našuchorené ego a na okamih pripustiť, že ten druhý môže mať v niečom pravdu. Alebo sa snažte aspoň trochu chcieť zistiť, prečo má svoj názor, ako k nemu prišiel, čo ho viedlo k tomu, že má tieto myšlienky – skrátka, majte ochotu pozrieť sa na vec z jeho strany. Na to slúži čarovný a mocný nástroj komunikácie: potvrdzovanie. Znamená to dať človeku najavo, že ste ho počuli a beriete na vedomie jeho názor. Nič viac, nič menej. Môžete mu povedať niečo ako „ chápem ťa, možno máš pravdu, možno je to tak, ako ty hovoríš.“ Nemusíte s ním súhlasiť, ale ani s ním nebojujete a hlavne nehodnotíte v tejto paľbe argumentov a protiargumentov jeho názor negatívne. Po dlhých minútach (či hodinách) hádky je to pre toho druhého novinka nečakaný zvrat a možno ani nebude vedieť, ako odpovedať. V každom prípade už nemôže útočiť, kričať, ani sa ďalej hádať, lebo s ním nebojujete, takže niet prečo vylamovať otvorené dvere.

Ak ste na tom už celkom dobre - už ste sa ako-tak upokojili a ste pevne rozhodnutý túto situáciu zvládnuť – tak poďme o krok ďalej a spýtajte sa ho, PREČO si myslí to, o čom vás tak vehementne presviedčal. A nechajte si to vysvetliť. Toto je možno tá najťažšia fáza pri riešení sporov – tu musíte pevne držať na uzde všetky svoje rozbúrené emócie, vynárajúce sa nesúhlasy, pochybovačné alebo negatívne hodnotenia a skutočne LEN počúvať. Keď už povie všetko, pričom je zjavné, že sa mu podstatne uľavilo, situácia sa môže vyvinúť troma smermi: v rámci jeho vysvetľovania pochopíte „jeho stranu lopty“ a dostanete sa k informáciám, ktoré ste predtým nemali, takže celá vec uvidíte v inom svetle a zistíte, že pravda je na jeho strane. V tom prípade by bolo slušné a žiaduce ospravedlniť sa a prijať jeho názor. Pokračovanie nabudúce.

Autor: Katarína Pavlíková

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,