ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Rodinné firmy: pohroma či radosť?

2018-08-10 12:26:09 | kategória Práca s ľuďmi
 Rodinné firmy: pohroma či radosť?

Pracovať v jednej firme s vlastnou rodinou je jednoznačne jednou z najvzrušujúcejších foriem podnikania. Niektorí majitelia rodinné podnikanie zatracuj so slovami „už nikdy viac“, kým iní si svoje rodinné firmy nevedia vynachváliť. Pre jedných je práca s rodinou niečo fantastické, kým pre druhých je to nočná mora. Dá sa s rodinou podnikať úspešne?

Moji klienti, ktorí vo svojich firmách pracujú s rodinou, si za tie roky prešli všeličím. Pri komunikácii s rodinnými príslušníkmi zažili aj krik, neuposlúchnutie príkazu či dokonca osobné vyhrážky a urážky. Paradoxom je, že k našim najbližším si často dovolíme veci, ktoré by sme si voči vlastným zamestnancom alebo cudzím ľuďom nikdy nedovolili. „A čo, veď mi je to rodina, musí niečo vydržať“, povie si nejeden majiteľ. Ale keď sa tieto hranice prekračujú príliš často, čoskoro sa začnú zahmlievať. Za chvíľu už nie je jasné, kedy je otec otcom a kedy šéfom, kedy je syn synom a kedy obchodníkom, kedy je manželka manželkou a kedy ekonómkou... A oheň je na streche.

V rodinných firmách, kde sa medzi osobnými a profesionálnymi vzťahmi nerozlišuje, sa žije ťažko. Nedávno som hovorila s klientom, ktorý mal relatívne úspešnú firmičku a darilo sa mu, ale osobne bol nešťastný. Keď som sa ho pýtala, čo je vo veci, po istom čase mi povedal, že ho veľmi trápil vzťah s jeho synom a vlastnou ženou. Nevedel prísť na dobrý spôsob, ako ich odmeňovať tak, aby to nevyzeralo ako rodinkárstvo a aby mu to nerozbilo firmu. Mal problém s nimi komunikovať a nevedel im správne zadávať príkazy. Ostatní ľudia vo firme sa proti nemu búrili a on už nevedel, čo s tým. No to najhoršie malo ešte len prísť. Hovoril mi, že v podstate nemá ani na chvíľku voľno. Celú robotu si nosil domov, lebo aj keď boli sami, všetko, čo sa dialo vo firme sa prenášalo aj do spálne a obývačky. Raz to takmer skončilo rozvodom a bol už z toho zúfalý. A naozaj tak vyzeral!

Riešením takejto situácie je zaviesť do firmy poriadok. Prvým krokom je vytvorenie presnej štruktúry, aby každý vedel, kto je jeho nadriadený a podriadený. Ako druhý krok je potrebné zaviesť štatistiky presne podľa produktu, ktorý každý človek vytvára. Ostatní zamestnanci okamžite prestanú reptať, lebo budú vidieť skutočné čísla, ktoré hovoria samy za seba a nedajú sa spochybniť. Každý si tak môže vypočítať svoju mzdu a hneď sa ukáže, kto vo firme naozaj pracuje a kto je iba „do počtu“. Hádky o kompetenciách, právach a zodpovednosti sa stratia. Každý bude vedieť, čo má robiť a všetci si prestanú „liezť do kapusty“.

A čo sa stane s prácou, ktorá sa nosila domov? Nuž, po novom jej bude veľmi málo. Domov je predsa domov a doma sa o práci nehovorí. Ak neveríte, skúste zaviesť tieto body do života. Prajem vám veľa voľného času!

Autor článku: Danica Legátová

Designed by Freepik

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pavel Banak, 21.8.2018 21:33
Dobry vecer,\r\n riadil som rodinnu firmu, kde som mal podriadenych manzelku, otca a sestru.Kedze presne viem na zaklade dlhorocnej osobnej skusenosti, co takyto model prinasa, tak takyto tenky lad druhykrat nemienim skusat.Poriadok neudrzite a dohody sa budu porusovat. A to vtedy, ked to budete najmenej cakat a budete najviac potrebovat podporu vsetkych. Najhorsie je, ze z toho nemozete von, teda nemate slobodu, lebo Vasa zodpovednost je nadradena Vasej slobode rozhodovania. Mozno ina zostava rodinnych prislusnikov je lahsie zvladnutelna. Ked tento model skoncil potreboval moj organizmus niekolko mesiacov odpocinku mimo firmu.