ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Ako byť ideálnym vodcom?

2017-07-06 09:59:29 | kategória Vedenie firmy
 Ako byť ideálnym vodcom?

Vo vodcovstve existuje geniálny nástroj, ktorý sa nazýva ideálna scéna. Je to obraz majiteľa o tom, ako by mala firma v budúcnosti vyzerať, ak by všetko išlo perfektne. Obchody sa valia, objednávky idú, veľa sa vyrába a vyváža. Vy ako vodca takúto scénu musíte mať, musí byť známa a vaši ľudia to musia vidieť rovnako. Keď je to tak, veci bežia hladko.

V živote však existuje aj skutočná scéna. Veci na tejto planéte a v celom tomto vesmíre nie sú nemenné. Buď sa zlepšujú, alebo zhoršujú. Menia sa každú sekundu.

Ako tento údaj súvisí s manažmentom? Tým najlepším príkladom na tento princíp je rodina. Povedzme, že v nej máme malého synčeka, ktorý rastie, dospieva a počas týchto období má rôzne výsledky. Na začiatku sa iba plazí. O niečo neskôr dokáže maličký urobiť tri kroky, čo ešte nie je ideálne, ale zlepšuje sa to. Neskôr vie urobiť dvadsať rokov a hovorí „Mama, tata“. Potom dokáže perfektne rozprávať a chodiť, ale ešte stále nevie poriadne jesť a nevie ísť sám na záchod. Je to omnoho lepšie, ale ešte stále nie ideálne. A k tejto scéne môže vodca pristupovať rôznymi spôsobmi.

Fašisti, komunisti a klebetníci

Predstavte si, že by sa vodca rodiny – otec – vrátil domov v čase, keď jeho synček vedel urobiť iba päť krokov a povedať „mama, tata“. Ak by bol ocko fašistický líder-diktátor, tak by hneď okríkol manželku: „Ako je možné, že chlapec ešte nevie chodiť?!“ Ale čo myslíte, čo sa stane s dieťaťom, keď sa k nemu správa takto? Padne dolu! Fašizmus nefunguje, možno iba v krátkodobom meradle v nebezpečných situáciách. Keď sa synček chystá položiť svoju ruku na horúcu platňu, naozaj ho môžete silou zastaviť, ale z dlhodobého hľadiska to nefunguje.

Problémom fašistických lídrov je to, že majú úžasnú, presnú a prísnu ideálnu scénu, ale nevidia, aký majú ich ľudia progres. Nevidia, či sa k nej približujú alebo vzďaľujú, lebo vidia len jediné: ešte stále ju nedosiahli! A takto to nefunguje.

Predstavte si, že sa domov vráti komunistický šéf. Má štyri deti približne v tom istom veku, tri z nich sa plazia, no jeden už chodí. Komunistický šéf príde za tým, ktorý chodí a povie mu: „Synček, nebuď taký ambiciózny! Čo si taký čudný? To nevieš byť ako ostatní?“ Ani toto nefunguje! Takto vo svojich najlepších ľuďoch zabijete iniciatívu.

Existuje aj šéf, ktorý riadi pomocou vzťahov. Príde do firmy a pýta sa: „Vy ste rodina? Tak máte bonus. A vy ste kto? Nie ste rodina, žiadny bonus nebude! A vy ste syn predsedu vlády? Tak máte trojnásobný bonus!“ Toto nefunguje vôbec – iba to ľudí znechutí a tých najlepších rovno vyštve.

Potom existujú vzťahoví manažéri, ktorý sa špecializujú na intímne vzťahy. Chlapi bonusy nemajú, dievčatá áno! Dúfam, že vám nemusím hovoriť, aby ste to nerobili. Okrem toho, že je to nefunkčné, je to aj mimoriadne nebezpečné.

Existujú aj kapitalistickí vodcovia. Tí robia iba s niekým, kto im nosí peniaze. Ak na nich zarábate, tak ste pre nich zaujímaví. Ak ste „iba náklad“, tak vás hneď prepustia.

Nakoniec, hlavne vo veľkých firmách existujú aj HR manažéri. Tí manažujú asi takto: „Kováč, vidím, že nikdy nechodíte na posedenia s priateľmi, ani s nimi v piatok nechodíte na pivo. Prepáčte, tento rok prémie nebudú.“ A idú za druhým a hovoria mu: „Ach, vidím, že vy stále chodíte so svojimi kolegami von na futbal. A ľudia hovoria, že v tíme žiarite ako slniečko! Dostanete prémie!“ Buďme úprimní: toto je manažment podľa klebiet. To je cesta do pekla.

Veďte svojich ľudí dobre

Takže, ako to robí dobrý vodca? Po prvé, je schopný vidieť progres. Jeho syn sa včera len plazil, no dnes už urobil dva kroky! Zlepšuje sa, bravo! A aj keď na návštevu príde sused od vedľa, ktorého syn už chodí a začne sa mu vysmievať, dobrý vodca to nikdy svojmu človeku nevyčíta. Len zopakuje, že je na svojich ľudí hrdý, lebo sa zlepšujú.

Aj dobrý vodca sa niekedy zmení aj na fašistu, keď hrozí naozaj veľké nebezpečenstvo, ale iba krátkodobo. A po zvyšok času miluje svojich ľudí. Viete, sú ako deti. A ako všetky deti, aj oni chcú lásku a pozornosť. Niektorí ľudia vo vašej firme robia dokonca chyby len preto, aby si získali!

Nikto nepovedal, že byť dobrým vodcom je ľahké. Vyžaduje si to lásku, trpezlivosť a niekoľko špeciálnych schopností, o ktorých málokto vie a ešte menej ľudí ich má.

Ak chcete vedieť, ktoré to sú a ako ich získať, príďte na seminár „Ako nadchnut ludi pre svoje ciele.

 Autor článku: Marc de Turck

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,