ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Skutočné bohatstvo firmy

2017-08-11 09:28:53 | kategória Vedenie firmy
 Skutočné bohatstvo firmy

Každá firma, ktorá chce dobre fungovať, sa musí postarať o viacero oblastí. Je veľmi dôležité mať majetok, firemné know-how, dobrých zákazníkov a peknú budovu. Najcennejším „majetkom“ firmy sú však jej vlastní ľudia. To je to najhodnotnejšie, čo firma môže vôbec mať. Môžete mať skvelé stroje, plné sklady a perfektných zákazníkov, no ak nebudete mať ľudí, ktorí sa o to budú starať, nebudete úspešný.

Nájsť dobrého zamestnanca je nielen veľmi dôležité, ale dnes aj veľmi náročné. Niektorí podnikatelia tvrdia, že tí dobrí pracujú vždy u konkurencie. Neplatí to doslova, ale faktom je, že priemerných je veľa, slabých tiež a tých naozaj schopných je ako šafranu. O to viac vás ako šéfa mrzí, pokiaľ niekto z tých dobrých, ktorý to s vami ťahá už roky, pracuje aj za troch a nepýta si za to ani euro navyše, dáva výpoveď a odchádza preč. Bez takýchto ľudí sa totiž firma nepohne vpred. Čo je dôvodom ich odchodu a ako si ich udržať?

Veľkí ľudia, veľké výzvy

Keď takíto ľudia odchádzajú, často tvrdia, že im inde zaplatia viac alebo chcú rásť ďalej. V skutočnosti však týchto ľudí na ich práci hnevali iné veci. Možno ste si všimli, že tí najschopnejší málokedy pracujú za peniaze. To neznamená, že ich nechcú, ale nie je to ich hlavná motivácia. Oni nepochybujú o tom, že ich dostanú, nakoľko sú vysoko výkonní. Naozaj schopní ľudia chodia do práce preto, lebo v nej vidia príležitosť niečo dosiahnuť, niekam sa dostať. Vidia ciele, ktoré môžu zdolať, výzvy, ktorým môžu čeliť. Ak schopnému človeku ponúknete možnosť stať sa povedzme šéfom obchodu vašej pobočky v cudzej krajine, je to preňho neodolateľné. Ak personalistovi poviete, že mu dávate za úlohu dať do poriadku rozhádaný, neproduktívny pracovný kolektív, aj to je veľká výzva. Ľudia majú radi veľké výzvy, pokiaľ sú schopní.

Môže sa však stať, že tento človek k vám nastúpi a pustí sa do práce. Je s ňou rýchlo hotový, tak mu dáte za úlohu ešte niečo iné, no po čase zistíte, že tento človek „nemá čo robiť“ (aspoň čo sa bežnej, rutinnej práce týka). Veľké hviezdy bežné, rutinné záležitosti nemajú veľmi v láske. Majú radi problémy! Vždy sa teda uistite, že veľkí ľudia takéto „problémy“ majú. Hoci si môžu zanadávať, spravodlivo sa rozhorčiť a zvraštiť čelo, faktom je, že práve toto chcú a v konečnom dôsledku vám budú vďační. Ak ich budete zavaľovať len monotónnou prácou na každý deň, riskujete, že ich stratíte. To neznamená, že na rutinnú prácu nepotrebujete skvelých ľudí. V niektorých prípadoch sa dá povedať, že pre chod vašej firmy sú dokonca dôležitejší. Dbajte však o to, aby bol každý človek na poste, ktorý je preňho šitý na mieru a zodpovedá jeho charakteru, osobnosti, schopnostiam a vedomostiam.

Pochvalu a obdiv najschopnejším

Zvláštnosťou niektorých firiem je aj nasledujúci prípad. Predstavte si, že prijmete pracovníka, ktorý sa rýchlo chytí. Keďže vidíte, že je veľmi schopný a nepotrebuje váš dozor, ako šéf mu nevenujete veľa pozornosti, nakoľko to nie je nutné. Mnoho šéfov sa viac venuje slabým a problémovým zamestnancom než tým samostatným a výkonným. Je to pochopiteľné, lebo tam sú problémy a tie treba riešiť. A tak ten dobrý iba robí, robí a robí, nikto si ho nevšíma a nepochváli, a po čase sa začne cítiť zbytočný. Tak si teda povie: „No, ja sa na takúto robotu môžem vykašlať. Nikto mi ani len nepoďakuje. Idem inde, kde sú lepšie medziľudské vzťahy.“ Nedopustite sa tejto chyby! To, že je niekto „tichá voda“ a iba v kútiku robí svoju robotu – a robí ju dobre a dokonale – ešte neznamená, že nepotrebuje vašu pochvalu a obdiv. Tí najschopnejší ľudia sú často veľmi skromní a nepotrebujú robiť veľké haló okolo svojej osoby. Napriek tomu ich identifikujte a nezabúdajte na nich.

Napĺňanie účelov a cieľov firmy

Nasledujúca situácia sa tiež vyskytuje pomerne často. Ani by ste neverili, ako veľmi môže ľudí demotivovať, pokiaľ nevedia, čím presne je ich práca užitočná. Každá firma má svoj veľký, dlhodobý cieľ, ktorý je rozdelený na množstvo menších úloh a projektov. Ak ľuďom nevysvetlíte, ako ho ich práca pomôže dosiahnuť, môžu sa cítiť len ako bezvýznamné koliesko v stroji, ktorého práca je samoúčelná. Hoci ich možno skutočne prirovnať ku kolieskam v stroji, nie je pravda, že sú bezvýznamní – práve naopak, ak do seba dobre zapadajú, firma ide ako švajčiarske hodinky. Ak však koliesko stojí preto, lebo nevie, prečo by sa malo krútiť alebo sa dokonca krúti proti smeru ostatných, firma nebude funkčná.

Toto prirovnanie však má svoje medze. Ľudia nie sú stroje – berte ich a pristupuje k nim ako k ľuďom. Sú to bytosti, ktoré majú vlastné úvahy, myšlienky a názory a hlavne, chcú rozumieť, aký zmysel má ich práca. Povinnosťou šéfa je nielen prideliť zamestnancom prácu, kvóty a ciele, ale povedať im, na čo to všetko slúži, na čo je to dobré. Ako súvisí ich práca s ľuďmi, ktorí sú v reťazci produktov pred alebo za nimi? Ako ich práca prispieva k celkovému produktu firmy? Čo pomáha dosiahnuť? Ostatne, aj zamestnancov zaujíma, ako sa firme celkovo darí. Nezabúdajte robiť vnútrofiremné PR, aby ľudia vedeli, čo dobré ste už dosiahli. Oceňujte tých najlepších – nielen preto, aby sa dobre cítili, ale aby aj iní videli, že sa vám darí a že je možné byť u vás úspešný. Ak sa šéf so svojimi ľuďmi nerozpráva, po čase znechutení odchádzajú preč.

Rovnaká krvná skupina

Pri manažmente ľudí môže nastať ešte jedna zaujímavá situácia. Často sa môže stať, že si šéf vyberie ľudí, ktorí majú iné životné hodnoty. Neznamená to, že by títo ľudia boli zlí alebo nevýkonní, no jednoducho riešia svoje problémy inak. Napríklad, ak idete autom z Košíc do Bratislavy, ste zvyknutý ísť dolnou cestou cez Lučenec. Avšak váš kolega trvá na hornej ceste cez Ružomberok, lebo podľa neho je kratšia. Môže sa to zdať smiešne, ale aj takéto každodenné malichernosti vám dokážu spoluprácu mimoriadne sťažiť, najmä, ak ich je veľa. Pre vás, ako šéfa, je dôležité vyberať takých ľudí, ktorí sú rovnakej krvnej skupiny ako vy a vaša firma: majú podobné názory, rovnaké životné hodnoty, spoločné ciele a účely. Ak šéf ľuďom nemôže dôverovať na osobnej úrovni, je to veľký problém.

Úprimný záujem je viac ako peniaze

Ďalším bodom je to, že zamestnanci musia vedieť, že sú pre firmu dôležití. Šéf, ktorý sa k svojim zamestnancom správa ako k malému, bezvýznamnému nič, ich dlho mať nebude. „Láska“ človeka k človeku nesmie vo firme nikdy chýbať. Úprimný záujem o vašich ľudí vaši zamestnanci ocenia a budú si ho vážiť. Spýtajte sa ich, ako sa má ich rodina, priatelia, aký bol ich víkend, alebo či im rastú v záhrade čerešne. Ústna, osobná komunikácia, telefonický rozhovor, krátka konverzácia na chodbe – toto nikdy nesmie zostať bokom. Niektorí šéfovia sa snažia svojich zamestnancov uplácať peniazmi alebo osobnými výhodami, ale faktom je, že tí budú omnoho spokojnejší v prostredí, kde si ľudia vážia jeden druhého. To sa peniazmi kúpiť nedá.

Osobný rast a podpora iniciatívy

Ak si chcete udržať skutočné hviezdy, musíte dbať na ešte jednu vec. Veľkí ľudia chcú neustále rásť. Ak majú pocit, že už dosiahli strop a nemajú sa čo nového naučiť, odchádzajú. V úspešných firmách je normálne, že je vyvíjaný tlak na osobný rast. Školenia, semináre, tréningy, stáže, zadávanie náročnej- ších a zložitejších úloh, preberanie čoraz väčšej zodpovednosti – to všetko schopní ľudia nielen milujú, ale aj potrebujú a vyžadujú. Takisto, berte do úvahy iniciatívu vašich ľudí. Oni sú na svoju prácu skutočnými expertmi, vedia, s čím sa denne stretávajú a akým problémom čelia. Tí najlepší majú preto dobré nápady, ako veci zlepšiť, ale pokiaľ vo firme neexistuje nijaký spôsob, akým by to vedeli poslať hore a vedenie sa o ne nezaujíma – alebo im dokonca ani neodpovie a zosmiešni ich! – tak sa po čase buď prestanú snažiť (a stanú sa priemernými), alebo odídu niekam, kde ich šéf bude počúvať. Sebaúcta je pre človeka veľmi dôležitá vec. Nikdy neznevažujte zamestnanca, ktorý prišiel s nápadom, ako to robiť lepšie. Poďakujte mu, úprimne sa zamyslite nad tým, či je možné to realizovať a ak aj náhodou nie, podrobne mu vysvetlite prečo a vždy sa uistite, že váš zamestnanec vie, že ste jeho nápad seriózne zvážili. Ešte nijakému podnikateľovi sa nepodarilo dosiahnuť veľké veci, pokiaľ bol na svoju prácu sám. Preto si svojich ľudí vážte, starostlivo si ich vyberajte, úprimne sa o nich zaujímajte a chráňte ich ako oko v hlave. Práve oni sú vaším najväčším bohatstvom.

Chcete  mať vo firme vynikajúcich, produktívnych a lojálnych ľudí? Príďte na seminár "Kvalifikovany personalista"

Autor článku: Ladislav Pavlík

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,