Práca s ľuďmi

Ako najlepším pomôcť zostať najlepší

Možno ste sa aj vy niekedy začudovane zamýšľali nad niekým, kto bol ešte pred pár mesiacmi jeden z najdôležitejších pracovníkov vo firme. Zrazu sa však zmenil a vy máte pocit, že je na chvoste dôležitosti, alebo možno dokonca uvažujete, či si ho vôbec vo firme nechať. Táto situácia je pre šéfov veľmi ťažká. Vidia všetky minulé prínosy daného pracovníka, cítia voči nemu vďačnosť a sú voči nemu lojálni, no zároveň vnímajú, že takto to zostať nemôže. Niečo s tým musíte urobiť!

5 najčastejších dôvodov zmeny skvelého pracovníka na strojcu problémov

Ak ste niečo podobné zažili, sami viete, ako veľmi vám táto situácia dokáže kradnúť spánok. A ako sa to rieši? Najčastejšie som vídaval, že si šéfovia takýchto ľudí nechávali a tolerovali im to, že boli pre firmu problémom. Keby bol na mieste toho nešťastníka niekto iný, dávno by ho už prepustili. Poďme sa teraz spolu pozrieť na päť príčin, ktoré môžu spôsobiť, že zamestnanec roka sa zmení na hlavného strojcu firemných problémov. Samozrejme, týchto dôvodov je viac, ale tieto sú tie najčastejšie.

1. Firma sa vyvíja

Keď začnú naši klienti zavádzať do praxe údaje, ktoré sa u nás naučia, firma sa začne meniť. Zväčšuje sa počet zamestnancov, zvyšuje sa obrat, rozdeľujú sa kompetencie a s tým súvisí aj množstvo iných zmien. Na scénu prichádza poriadok, pravidlá, štruktúra, rôzne systémy kontroly a podobne. Niektorí ľudia však nie sú schopní či ochotní meniť sa spolu s firmou. Nechcú rásť, či už osobnostne, alebo profesionálne. Zostávajú stáť na mieste. Ak nejaké futbalové družstvo doteraz hralo tretiu ligu, tak nejakým spôsobom trénovalo, malo svoj štýl hry, prípravu na zápas a podobne. Ale keď sa raz prebojujú do extraligy, tak sa veľa vecí musí zmeniť, aby sa v tejto extralige udržali. Hráči musia zmeniť prípravu, tréningovú náplň, musia sa naučiť plniť iné úlohy a tak ďalej. Ak toho nie sú schopní, nemôžu hrať za družstvo, ktoré hrá extraligu, alebo svojím spôsobom hry stiahnu celý tím opäť dole, do nižšej súťaže. Veď tam sa cítia ako ryba vo vode!

2. Zamestnancova motivácia sa zmenila

Na väčšine našich služieb máte možnosť dozvedieť sa o motivačných stupňoch človeka: o dôvodoch, prečo a kvôli čomu robí to, čo chce. Tieto motivačné stupne sa ale časom môžu meniť a veľký vplyv na to má šéf. Bohužiaľ, až príliš často som videl, ako šéf svojou neznalosťou človekoznalectva tlačil zamestnanca na stále nižší a nižší motivačný stupeň a potom sa nestačil čudovať, čo to s tým človekom je. Kým bola firma menšia, tak napĺňal potreby všetkých motivačných stupňov sám šéf, ale ako firma rastie a vyvíja sa, tak už šéf svojich ľudí „len platí“ a máme problém na svete. Podriadení padajú dole na motivačných stupňoch a verní, blízki a oddaní priatelia sa menia na žoldnierov. Chcú stále viac a viac peňazí a ide to s nimi z kopca.

3. Neetické správanie

Máte kolegu, s ktorým sa vám predtým pracovalo skvele, no teraz stále útočí, kritizuje a frfle na všetko? S veľkou pravdepodobnosťou má tento kolega „za ušami“. Svojou kritikou sa snaží aspoň trochu zmenšiť svoj prešľap voči vám (alebo firme či zákazníkom), lebo keď dokáže, ako veľmi ste zlý, bude so sebou vedieť aspoň ako-tak žiť a pracovať. Hlavne si dávajte pozor na pichľavú kritiku, neochotu podieľať sa na čomkoľvek spoločnom, či neustále sťažovanie bez skutočného dôvodu. Ako šéf musíte nutne poznať technológiu etiky a vedieť tieto situácie zvládať, pretože toto je tá jediná cesta, ako tohto človeka zachrániť. Inak o neho prídete a to je škoda, však?

4. Neochota pracovať na sebe a zlepšovať sa

Vy ako šéf chcete svoju firmu rozvíjať a posúvať ďalej. Makáte na tom, aby vaši ľudia mali vyššie platy, aby vaše produkty mali vyššiu kvalitu a väčšiu konkurencieschopnosť. S tým všetkým je úzko spojené zlepšovanie ľudí, zvyšovanie ich kvalifikácie, zavádzanie nových technológií a podobne. Ak však vaši spolupracovníci nie sú ochotní a schopní na sebe pracovať a zlepšovať sa, za pár mesiacov je z hviezdneho pracovníka, ktorý bol na čele firmy, niekto, kto nevie ovládať nový stroj, pracovať s novým softvérom či používať novú technológiu výroby. Kľúčové slovo je ochota. Tá sa nedá kúpiť. Treba na nej sústavne pracovať a rozvíjať ju u svojich podriadených. Na podporu ochoty na sebe pracovať sú výborné celofiremné školenia, kde prednášateľ z HCA ukazuje pracovníkom firmy, kde a prečo sa uberá firma, v ktorej pracujú. Takéto školenie je dobré aj preto, lebo buduje súhlas na tom, že tá cesta je správna a pre každého výhodná. Dobrý šéf neustále zlepšuje firmu a to zákonite znamená aj neustále zlepšovanie jej pracovníkov v rôznych oblastiach.

5. Na palube je „travič studní“ a má vplyv na ostatných

V praxi som videl aj to, že šéf sa naozaj snažil a robil všetko, čo je potrebné, no aj tak sa niektorí zamestnanci z času na čas správali akoby boli vymenení. Viete, nikto sa nikdy nespráva tak či onak len tak. Správanie človeka má vždy nejakú príčinu a keď sa „z ničoho nič“ stane z dobrého a poctivého pracovníka niekto, kto je na vyhodenie, tak aj to má svoju príčinu. Môže to byť kľudne nový kolega, ktorý nastúpil prednedávnom do firmy a robí svoju „robotu“ – ničenie firmy a kazenie ostatných kolegov. Vy, ktorí študujete v HCA, viete, že existujú tzv. traviči studní – ľudia, ktorí sa živia tým, že otravujú život ostatným a otrávia aj studňu, z ktorej všetci vo firme pijú. Tou sú vo firme produktívni, lojálni, čestní pracovníci. Stačí, že vo firme je jeden takýto človiečik a zrazu sa kolegovia, ktorí boli predtým nosnými piliermi firmy, môžu náhle zmeniť a otravovať život šéfovi a vyrábať problémy. V skutočnosti ale oni problémom nie sú. Problémom je náš travič studní a toho je potrebné vedieť nájsť, odhaliť, zvládnuť a prepustiť (najlepšie je mať systém nastavený tak, že sa do firmy nikdy ani nedostane).

Sú ešte aj ďalšie dôvody, prečo sa môže super kvalitný pracovník vo firme zmeniť na problém, spomeniem aspoň niektoré: vyhorel, už nemá ďalšiu hru, má malé územie na starosti, má málo zodpovednosti a podobne. Nejdem to tu rozpisovať celé, len ich aspoň pár chcem spomenúť, aby ste nemali klapky na očiach a aby každý šéf vedel a videl, že to jeden článok či jeden seminár za tri dni nevyrieši.

Čo teda s tým ? Ako prvé je dôležité si vôbec uvedomiť, že sa niečo také deje. Vidieť to, pozorovať to a byť si toho vedomý. Potom, ďalší krok je mať informácie o tom, ako tú-ktorú situáciu zvládnuť a vyriešiť ju. Tu je najdôležitejšie vzdelávanie, vzdelávajte sa v oblasti človekoznalectva, ale pozor, to vzdelanie musí byť komplexné. Teda nielen jedna oblasť, ale naozaj poctivé, komplexné, dlhodobé vzdelávanie. Preto tu máte možnosť ísť na Program Professional, lebo na problémy s človekom neexistuje jedno univerzálne, jednoduché, vždy aplikovateľné riešenie. Vy ako šéf by ste mali vedieť a poznať aspoň päť riešení na každú situáciu a potom (s pomocou zdravého sedliackeho rozumu) vybrať to správne pre danú situáciu.

Preto vám ponúkame dlhodobé vzdelávanie, kde šéf získa nástroje motivácie, etiky, vzdelávania, zaškoľovania firemného systému a mnohé iné. Potom môže firma rásť, vyvíjať sa, šéf bude schopný ťahať ľudí hore a umožní im držať s firmou krok, aj keď tá rastie.

Autor článku: Radoslav Gibala

Prihláste sa na PROGRAM PROFESSIONAL