Na začiatok treba vysloviť jednu nepopulárnu myšlienku: z vlastnej vôle väčšinou odchádzajú iba dobrí ľudia.
Bohužiaľ, tí zlí sa nikam nechystajú, tých musíte vyhodiť. Ak ale niekto prichádza za šéfom s tým, že chce svoj pracovný pomer ukončiť, väčšinou sa jedná o niekoho z toho lepšieho cesta. V tej chvíli sa ho šéf najčastejšie pýta, čo sa stalo. Aká je jeho odpoveď? „Nič.“ Naveľa z neho vypadne, že si chce lepšie zarobiť. Ale vo väčšine prípadov zistíte, že tento človek si po odchode nájde rovnakú, alebo veľmi podobnú prácu, za rovnakú, alebo veľmi podobnú plácu. Nikdy to nie je len o peniazoch. Ľudia v skutočnosti neodchádzajú od svojej práce, ale od svojho šéfa.
Vaši ľudia nepracujú pre firmu, ale pre vás.
Čo teda môže šéf urobiť na to, aby nezostal prekvapený náhlou výpoveďou od tých najlepších zamestnancov? Je toho mnoho a začína to komunikáciu. Prvým krokom k ich udržaniu je robiť s nimi pravidelný, podrobný Hodnotiaci pohovor. Je to osobné stretnutie jeden na jedného, počas ktorého si so zamestnancom prejdete jeho posledné mesiace, vyhodnotíte jeho výkon, a hlavne zodpoviete všetky jeho otázky. Najčastejšou sťažnosťou zamestnancov totiž býva práve to: nikto sa s nami nerozpráva! Nevieme, kam firma smeruje, nikto nás o ničom neinformuje, neexistuje nikto, koho by sme sa mohli spýtať, a keď už sa s nami rozprávajú, je to len o príkazoch či zákazoch. Každý zamestnanec musí vedieť, že aspoň raz, dvakrát do roka bude mať priestor na súkromný rozhovor so svojím šéfom, v ktorom môžu prebrať čokoľvek.
Riešte problémy skôr, než vám prerastú cez hlavu.
Druhou výhodou hodnotiacich pohovorov je to, že pomocou nich odhalíte problémy, nezhody či nesúhlasy ešte skôr, než prerastú v niečo priveľké. Ak sa nejakému zamestnancovi niečo nepáči alebo sa mu deje nejaká krivda, mnohí z nich to otvorene nepovedia svojmu šéfovi, lebo sa ho boja, alebo si myslia, že to nebude mať zmysel. Ale aj tak ich trápi a keď to nepovedia vedúcemu, povedia to aspoň svojim kolegom, ktorí ale na rozdiel od neho s tým nič nevedia spraviť. Takto sa vo firme šíri blbá nálada a začína byť dusno. A keď sa o probléme dozvie šéf, býva už často neskoro. Preto je dôležité robiť pravidelné hodnotiace pohovory. Mnohí ľudia ani nepotrebujú to, aby ste problém nejako extra riešili, ale potrebujú, aby ste ich vypočuli. Ak to u vás nebudú mať, tak odídu.
Dbajte o dobré vzťahy.
Pre väčšinu dobrých ľudí je atmosféra na pracovisku dôležitejšia než peniaze či benefity. Samozrejme, neznamená to, že ich nechcú, ale nie sú ochotní obetovať dobrý kolektív, kde je sranda a dobré vzťahy, iba preto, že im niekto vedľa sľúbi o pár eur navyše.
Pri budovaní dobrých vzťahov sa mnoho šéfov spolieha iba na teambuildingy, rybačky a posedenia pri pive. To je ale pre dobrých ľudí často málo. Tí najlepší totiž vo svojom šéfovi chcú vidieť aj svoj vzor – niekoho, koho môžu uznávať nielen na profesionálnej, ale aj ľudskej úrovni. Neznamená to, že s každým z nich musíte tráviť dovolenky a byť im najlepším priateľom, ale je dôležité, aby ste sa okrem práce zaujímali aj o ich osobný život. Obyčajný, krátky rozhovor o tom, ako sa darí im, ich rodine, domácim zvieratám a záhrade dokáže urobiť veľa. Ľudia majú radi, keď cítia, že majú v práci blízkeho človeka.
Vzdelávajte svojich ľudí.
Nevzdelaný zamestnanec nie je nevyhnutne hlúpy. Určite aj vy poznáte niekoho, kto možno nemá ani jeden titul a nepoužíva cudzie slová, ale má zdravý sedliacky rozum. A naopak, existujú aj ľudia vzdelaní až za hranice svojho intelektu, ktorí sú napriek svojim diplomom úplne nepoužiteľní. Vedia však pôsobiť veľmi múdro a ľahko im naletíte. Vzdelanie a logika teda spolu vôbec nemusia súvisieť. Ale človek, ktorý chce byť v živote úspešný, musí vedieť, že na pracovisku, kde sa nachádza, bude osobnostne, ľudsky a vedomostne rásť. Dobrí ľudia sú hladní po nových poznatkoch. Chcú byť šikovnejší, rýchlejší, samostatnejší, výkonnejší – a dúfajú, že keď zostanú s vami, toto všetko získajú. Žiadny výkonný človek nezostane pod šéfom, pod ktorým už nemá kam rásť.
Preto vo firme zaveďte rôzne vzdelávacie programy. Môžu to byť komunikačné alebo obchodné zručnosti, cudzie jazyky, IT znalosti, mäkké zručnosti alebo aj kurz zdravej výživy: akýkoľvek posun dopredu budú vaši dobrí ľudia vnímať veľmi pozitívne.
Použite víziu firmy ako motivačný nástroj.
Dobrí ľudia vedia, že nikto z nás na tejto planéte neprežije sám. Vedia, že sme spoločenské bytosti, ktoré sa spoliehajú jeden na druhého. A vedia aj to, že zmyslom života je pomoc. To všetko sú myšlienky, ktoré by mal odrážať aj váš najvyšší firemný účel. Niektorí tomu hovoria firemná vízia, misia, poslanie – bez ohľadu na to, ako to nazvete, najvyššie poslanie vašej firmy musí byť vždy spojené s pomocou druhým.
Jeden z mojich klientov používa túto víziu ako ten najlepší motivačný nástroj. Dole vo výrobe, na tej najväčšej tabuli, majú umiestnený zoznam všetkých poďakovaní, pochvál, ocenení a uznaní, ktoré dostali od zákazníkov a okolia. Každý zamestnanec okolo toho prechádza vždy, keď sa ráno prezlieka, aj poobede, keď odchádza z práce. Nemôže si to nevšimnúť. Vďaka tomu sa aj k radovým pracovníkom na nižších pozíciách dostáva informácia o tom, ako je firma užitočná a nápomocná. Vďaka tomu vidia, že robia v spoločnosti, ktorá má dobré meno a dobrý vplyv. A aj vďaka tomu v nej zostávajú.
Ak chcete vedieť, ako neprísť o kvalitných ľudí a mať vo firme skvelý kolektív, ktorý bude "ťahať za jeden koniec", príďte do HCA Slovakia na Seminár o produktivite.
Autor: Marcel Pavlík