Financie

Ako si nezarezať firemné prasiatko

Pokiaľ ste takým milovníkom bravčových rebierok ako ja, na úvod tohto článku vás budem musieť sklamať. Nebudem hovoriť o varení, ale o tom, ako rýchlo nerozbiť všetky nasporené firemné peniažky, ktoré ste si dlhé roky sporili. Šikovní podnikatelia vedia peniaze rýchlo zarobiť, ale často ešte rýchlejšie minúť. Toho by som vás rád ušetril.

Éra lacných peňazí skončila.

Sporenie a šetrenie nie je veľmi sexy. Možno aj na vás sa vaši známi dívali čudne, ak ste ako podnikateľ neboli ochotný veľa míňať. Najmä v období posledných piatich až desiatich rokov, keď boli úrokové sadzby nízke a banky rozdávali peniaze takmer zadarmo, sa šetrenie mnohým javilo ako šialená vec. Veď peniaze treba investovať, alebo aspoň otáčať! To je, samozrejme, dobrá rada. Ale treba si uvedomiť, že celé to investovanie a otáčanie vám na konci musí niečo priniesť – niečo, čo vám nakoniec zostane a bude to len vaše. Tomu sa hovorí hodnota. Navyše, všetko nasvedčuje tomu, že éra lacných peňazí sa skončila (pravdepodobne nadobro). V tejto novej dobe je dobré pripomenúť si zopár starých pravidiel.

Prasiatko musí byť nielen tučné, ale hlavne vaše

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, v čom vlastne tvorí vaša firma hodnotu? Dám vám príklad. Jeden môj dobrý kamarát, podnikateľ, za posledných desať rokov raketovo expandoval. Má krásnu výrobnú fabriku a predáva výrobky z papiera do celého sveta. Zamestnáva vyše osemdesiat ľudí a má obrat okolo desiatich miliónov, pričom každý rok rastie.

Má to len jediný háčik. Nič z toho, čo má, mu nepatrí. Budovu, v ktorej sídlia, má v prenájme. Stroje má na lízing. Materiály nakupuje cez kontokorent. Takmer všetky peniaze dáva na výplaty (a slúži mu ku cti, že ich má nastavené naozaj štedro). Zvyšok dáva na splátky strojov a v poslednej dobe hlavne na energie. Ani jeden cent z takto vydaných peňazí nie je nakoniec jeho. Keď sme sa o tom nedávno bavili, tak doslova zbledol, keď si to uvedomil. „Čo ti nakoniec zostáva?“, pýtam sa ho. Nevedel mi odpovedať.

Posaďte sa so svojím finančným riaditeľom (alebo, ak ste malá firma, sám so sebou) a presne si určite, čo bude tou vecou, v ktorej bude vaša firma tvoriť hodnotu. Tá vec musí byť hmotná, existujúca, zhodnocujúca sa, ideálne rýchlo a ľahko likvidná, ale hlavne – vaša! Nezáleží na tom, či to bude budova, pozemky, patenty, stroje, materiál, alebo investičné zlato. Musíte to naozaj mať. Pamätajte, že prvé peniaze sa zarábajú prácou, ale naozaj veľké (a stabilné) peniaze sa zarábajú vlastnením.

Aj vo firme s veľa prasiatkami môže byť len jeden mäsiar

O firemných peniazoch sa nesmie rozhodovať demokraticky. Dokonca zájdem tak ďaleko, že poviem, že o firemných peniazoch by malo vedieť čo najmenej ľudí. Totižto, čím viac ľudí vie o tom, aké tučné prasiatko je vo firemnom chlieviku, tým viac ľudí sa doň bude chcieť zahryznúť.

O firme platí to, že sa vždy pokúsi minúť všetko, čo zarobí. Ba čo viac, ak ju nedržíte na uzde, minie ešte viac, než sa zarobilo! V momente, keď ľudia zistia, že existujú nejaké „voľné“ peniaze, hneď prídu s obrovským množstvom nápadov, ako ich hneď minúť. A všetci vieme, kam to celé vedie. Netvrdím, že máte výpis z firemného účtu držať zamknutý v trezore, ale prácu s firemnými výdajmi zverte čo najmenšiemu počtu ľudí, ideálne jednému jedinému. Jednotlivec robí vždy racionálnejšie finančné rozhodnutia ako skupina.

Naporcujte jedno prasiatko do viacerých mrazničiek

Toto predposledné pravidlo sa pravdepodobne bude zdať úplne nezmyselné, ale prisahám (na vlastnú skúsenosť), že naozaj platí. Je veľmi jednoduché. Namiesto toho, aby ste jednu veľkú sumu držali na jednom účte, radšej držte viacero menších súm na viacerých (oddelených) účtoch. Aj keď to znie šialene, tak desaťtisíc, ktoré držíte na jednom účte, má omnoho menšiu hodnotu (a vydržia vám omnoho kratšie) ako päťkrát dvetisíc, ktoré držíte na piatich účtoch.

Prečo je to tak? Prvý dôvod je psychologický. Ak vidíte, že máte na účte (jednom účte) veľa peňazí, človek má omnoho, omnoho väčšiu tendenciu ich minúť, lebo „veď mi ešte veľa zostane“. Pri piatich účtoch, na ktorých je pomenej, toto nutkanie dramaticky slabne.

Po druhé, ak tieto sumy rozdelíte, môžete si dovoliť zveriť vládu nad firemnými výdajmi aj niekomu inému. Budete to mať pod kontrolou jednoducho tým, že mu nedáte prístup k všetkým firemným účtom, ale iba niektorým z nich, a tým pádom sa zbavíte nutnosti robiť všetky úhrady osobne. Ak by vás ten človek aj nedajbože oklamal alebo zradil, nikdy vás nemôže okradnúť o všetko, takže máte poistku. Navyše, tým, že nebudete musieť robiť všetky úhrady len vy, uvoľnia sa vám ruky na to najdôležitejšie – na tvorbu príjmu.

Kŕmte svoje prasiatko!

Šetriť je veľmi dôležité. Ale prosím, nezabudnite popritom zarábať! Moja osobná skúsenosť je, že keď sa majitelia vrhnú na škrtenie výdavkov, tvorenie rezerv, podúčtov a iných prasiatok, tak ich to tak nadchne, že zabudnú naháňať biznis. Nezabudnite prosím na to, že aby mohli vzniknúť prebytky, musíte peniaze v prvom rade zarobiť. Vaša hlavná pozornosť musí byť neustále zameraná na to, ako a kde môžete viac zarobiť. Príjem je dôležitejší ako výdaj.

Získajte viac praktických a jednoducho aplikovateľných informácií o riadení financií vo firme na seminári Finančný manažment, vedený vysoko kompetentným prednášajúcim, ktorý vás okrem iného naučí ako vytvárať rezervy, kde investovať peniaze, ako peniaze správne rozdeliť do jednotlivých častí firmy a vytvárať zisk.

Autor článku: Marcel Pavlík