Stalo sa vám, že ste museli ľuďom prikázať vykonať prácu, z ktorej neboli automaticky nadšení? Niekedy veru treba zostať dlhšie v práci a dokončiť zákazku, lebo horí termín. Treba aj tie smeti vyniesť alebo urobiť niečo za „malý peniaz“. Treba rýchlo vyriešiť reklamáciu nahnevaného zákazníka. Nie každá práca je príjemná. Existujú dva extrémy šéfovania a oba sú nesprávne. Oba sú totiž dôkazom toho, že šéf nemá schopnosť dobre komunikovať.
- ŠÉF SA TVRDO PRESADZUJE IBA SILOU, na nič sa nikoho nepýta, vydá príkaz a nič ho nezaujíma, riadi sa heslom: “Urobte to alebo vás vyhodím!“ Diktátor, ktorého nikto nemá rád.
- Druhý extrém je, že ŠÉF NEPRÍJEMNÉ PRÍKAZY PROSTE VÔBEC NEVYDÁVA, UTEKÁ PRED ĽUĎMI a práca sa buď nespraví alebo ju urobí on sám. Je to pre neho ľahšie, ako sa naťahovať s podriadenými. Vyhýba sa problematickým témam a hovorí s ľuďmi iba o príjemných veciach. Za každú cenu chce byť za dobrého. Zbabelec, ktorým podriadení pohŕdajú.
Takže čo je správne?
Dobrý šéf nevalcuje svojich ľudí, ale ani sa nesnaží byť za každú cenu vždy populárny. Prehnaná tvrdosť vyvoláva strach, nenávisť a odchody schopných. Snaha šéfa hovoriť a prikazovať iba to, s čím budú všetci súhlasiť, spôsobí nevykonanie dôležitej práce a privedie skupinu k záhube. Množstvo dôležitých vecí a správnych pre prežitie, vôbec nie sú veci príjemné a populárne a predsa ich treba spraviť. Spoliehať sa na to, že keď budete po ľuďoch vyžadovať ich vykonanie, tak vám za to budú tlieskať, je naivné. Tvrdý šéf môže jednoducho vydať príkaz a prevalcovať nesúhlasy podriadených, ale to by vytvorilo veľkú nevôľu, chladné vzťahy a zrušenie ochoty iniciatívne pracovať.
Riešením je správne komunikovať
Dobrý šéf musí byť vždy trochu aj diplomat. Umenie komunikovať je snáď najdôležitejšia schopnosť dobrých vedúcich pracovníkov. Darmo je šéf kompetentný, ale ak nevie komunikovať, má obrovské problémy. Populárne veci sa prikazujú ľahko, ale veci nepopulárne treba vedieť správne podať. Treba sa s ľuďmi rozprávať. Vysvetliť im, prečo je dôležité tú mimoriadnu prácu urobiť a prečo je to správne pre organizáciu a pre neho samotného. Požiadať ich o pomoc a spoluprácu. Ľudia radi pomáhajú, ak sú ešte v dobrom stave a vedia, prečo sa tá práca musí urobiť.
Nezneužívajte ochotu ľudí mimoriadne pomôcť
(Všimli ste si, že nutnosť mimoriadnych záchranných prác je skoro vždy vyvolaná zlým plánovaním a organizáciou práce?) Ak horí dom, nie je čas na vysvetľovanie. Vtedy vydáte príkaz a všetci nosia vedrá vody. Ale vo firme zväčša nehorí. Preto si múdry šéf vždy nájde čas, aby sa s ľuďmi porozprával. Ak to urobí dobre, potom aj keď nebudú nadšení pre nepríjemnú prácu, aspoň nebudú proti nej a bez zbytočného reptania urobia to, čo je treba urobiť.
Ak mám ako šéf problémy s ľuďmi, pravda je taká, že to nie tí druhí sú leniví, hlúpi, neochotní, zlí a neviem akí ešte, ale to ja mám nedostatočnú schopnosť komunikovať, aby som ich zvládol. To platí rovnako v práci, v rodine alebo politike.
Správna komunikácia je liekom na každý neduh
Buďme realisti. Naozaj existujú aj leniví, zlí alebo hlúpi ľudia, ale minimálne 80 % ľudí chce pracovať a dá sa s nimi rozumne dohodnúť, ak viem ako. Ak sa naučíte správne komunikovať, udržíte si priateľov, odstránite nepochopenia a nesúhlasy a bez zbytočného hnevu, urážok a zbytočných problémov urobíte prácu ľahko a rýchlo. Správna komunikácia je riešením takmer na všetko. Učte sa komunikovať a neustále pracujte na jej zlepšení. Profesionálny komunikačný kurz a to čo sa tam naučíte, vám môže zachrániť prácu, manželstvo, priateľov, môže vám dokonca zachrániť život. Najlepším nástrojom každého človeka je jeho komunikácia. Celý váš život je odrazom vašej schopnosti komunikovať.
Autor: Ladislav Pavlík