Nemáte čas? Nemáte budúcnosť.
Ako tento fakt súvisí s marketingom? Nuž, príliš veľa čakáme. Čaká sa na obdobie, keď nebude sezóna a bude viac času na marketing. Práve v sezóne ho treba robiť veľmi aktívne, aby ste si zabezpečili prácu (predaj) aj mimo nej. Väčšina firiem, ktoré poznám to robí presne naopak. V sezóne buď nie je „čas“ na marketing, alebo sa minimalizuje, pretože „teraz sa nám predsa darí“.
Čaká sa na viac zamestnancov a zákazníkov,
aby si firma mohla dovoliť marketingového pracovníka. Viac zákazníkov a samozrejme aj viac dobrých zamestnancov príde iba za predpokladu robenia skvelého marketingu. Marketingového pracovníka potrebuje každá firma. Bez rozdielu. Potreba marketingového pracovníka sa neodvíja od počtu zamestnancov firmy, ale od počtu zákazníkov, ktorých chce firma osloviť a získať.
Čaká sa na lepšie príjmy,
aby si firma mohla dovoliť marketing. Výdavky na marketing by sa mali „škrtiť“ ako posledné, ak má firma problémy. Iba pravidelná a aktívna komunikácia so zákazníkmi vytvára vo firme budúci príjem. Akákoľvek komunikácia smerom von z firmy je lepšia ako žiadna komunikácia. A navyše, jediným funkčným riešením na akýkoľvek problém vo firme je propagácia. Najprv propagujte a potom riešte problémy.
Čaká sa, kým skončí kríza.
Nejeden majiteľ si povie, že v časoch hospodárskeho útlmu marketing robiť netreba, lebo predsa nikto aj tak nekupuje. To je veľmi krátkozraké! Presne takto uvažuje väčšina firiem a tie, ktoré v marketingových aktivitách vydržia kríza-nekríza, pozbierajú ich zákazníkov jednoducho preto, lebo s nimi budú komunikovať. Práve časy krízy sú obdobia, keď sa na marketing zabúdať nesmie.
Čaká sa na to, kedy bude mať majiteľ firmy viac času,
aby sa marketingu mohol venovať. Istá vec je, že máloktorý majiteľ bude mať niekedy viac času na marketing. V žiadnej z firiem, ktoré poznám a kde sa majiteľ rozhodol úplne sám zastrešiť marketingové aktivity, to nefungovalo.
A za predpokladu, že sa už nejaký marketing robí, čaká sa opäť. Na grafikov, dizajnérov, predajcov alebo obchodných zástupcov, ktorí odmietajú spolupracovať, na reklamné agentúry, ktoré majú často „kopec času“...
Čakanie je cesta nikam
Vyzerá to tak, že čakanie na niečo nás privedie nikde. Aj keď sa môže zdať, že čakanie je čas, v podstate je to žiadny čas, lebo je to žiadna zmena, žiadna akcia, žiadny pohyb. Takže, ak firma skutočne „čaká“ na lepšie časy, jediný spôsob, ako sa ku nim dopracuje, je urobiť nejakú akciu, nejaký pohyb, nejakú zmenu.
Ak mi niekto povie, že nepotrebuje marketing (alebo, že ho nepotrebuje teraz), akoby mi povedal, že nepotrebuje peniaze ani žiadnu budúcnosť firmy. Pretože presne o tom marketing je.
Jediný spôsob, ako prosperovať a prežiť, je venovať pozornosť tomu, čo produkuje. A verte, že dobrý marketing dokáže vyprodukovať veľa. Týmto by som chcela potvrdiť všetkých majiteľov firiem, ktorí sa rozhodli robiť efektívny marketing, nájsť si marketingového pracovníka a teraz tlačia na termíny. To sú tí, ktorí nemajú čas, strácať čas. A to sú tí, ktorých firmy prežijú.
Autor článku: Mgr. Ivana Sekeráková
Prihláste sa na seminár Efektívny marketing