Prečo práve online marketing?
Nuž, bola to kombinácia osobného záujmu a osudu (Úsmev). Keď som sa vrátil zo Spojených štátov, hľadal som si prácu. Kamarát môjho brata mal marketingovú agentúru a bol ochotný ma prijať, takže tak sme začali. Bol by som zobral akúkoľvek prácu, ale keď som si vyskúšal online marketing, zistil som, že ma veľmi baví. Kombinuje v sebe grafický dizajn a kreativitu, technológie a programovanie, ale takisto obsahuje stratégiu a podrobné plánovanie. Je to veľmi zaujímavý predmet, na ktorý sa dá dívať z mnohých uhlov. Nikdy sa nenudíte a ak viete robiť svoju prácu dobre, pomerne rýchlo vidíte výsledky. Máme mnoho zákazníkov, o ktorých sa staráme už vyše dvanásť rokov, v podstate odkedy sme začali. A keď vidíte, ako sa im darí – určite nielen kvôli online marketingu, ale aj vďaka nemu – tak to je odmena sama osebe.
Keď som začínal, nemal som žiadny formálny tréning v marketingu a samotný internet sa iba rozbiehal, takže som sa všetko učil od piky. Vždy som si musel podrobne študovať každú novinku, bez ohľadu na to, aká čudná alebo nezvyčajná najprv vyzerala. Preto je pre mňa veľmi prirodzené to, že sa stále musím učiť a posúvať dopredu. Vždy som sa zúčastňoval mnohých seminárov a školení a milujem zaujímavé knihy, lebo viem, že podmienky a okolnosti sa neustále menia – hlavne v mojom odbore.
Ako sa volá tvoja firma, koľko ľudí zamestnávate a ako pomáhate svojim zákazníkom?
Moja firma sa volá InConcepts Marketing GmbH. To “In” v názve InConcepts znamená inteligentné, inovatívne a individuálne koncepty. Už od začiatku to nebolo o tom, že by sme pre zákazníkov stále dookola robili len jednu a tú istú vec, ale tvorili sme pre nich ucelený koncept online marketingu. Momentálne sme vo firme štrnásti vrátane mňa. Vždy sme boli rodinnou firmou a mojimi prvými zamestnancami boli môj brat, sestra a manželka. Väčšina z nich je u nás dodnes a odvtedy sme nabrali mnohých skvelých ľudí.
Naša firma dnes robí v podstate to, čo robila vždy: vytvára kompletný koncept online marketingu pre našich zákazníkov. Som na pozícii riaditeľa, ale v niektorých projektoch som stále prítomný ako kreatívny riaditeľ a strategický konzultant. Ale čo sa týka grafického dizajnu, web dizajnu, optimalizácie vyhľadávačov a manažmentu sociálnych sietí, som hrdý na to, že máme ľudí, ktorí sú na tieto oblasti omnoho väčší experti ako ja. Práve oni posúvajú našu firmu dopredu a zabezpečujú, že naši zákazníci dostávajú tú najlepšiu možnú službu.
Jednou z najvzrušujúcejších vlastností našej práce je to, ako rýchlo sa všetko vyvíja. Každých pár rokov sa objaví nejaký nový trik a všetci sa mu venujú. O krátku dobu neskôr sa objaví niečo nové a všetci zase robia to, pričom úplne zabudnú na to, čo sa robilo predtým – a tak ďalej. Pre nás je veľmi dôležité, aby sme vedeli odlíšiť veci, ktoré naozaj fungujú od vecí, ktoré sú iba momentálnou senzáciou. Naši zákazníci majú dnes v online svete na výber z mnohých možností a našou úlohou je pomôcť im vybrať tie správne, aby na internete dosiahli čo najväčší úspech. To je naším poslaním.
Ak by si sa mohol na chvíľu pochváliť, na ktoré kampane, reklamy a spolupráce si najviac hrdý?
Nuž, ak by som mal spomenúť niektorých zákazníkov, ktorých mená pravdepodobne všetci poznajú, staráme sa o marketing celej siete hotelov Hilton v Rakúsku. Sme ich hlavným partnerom pre webdesign a online marketing. Manažujeme všetky ich marketingové aktivity mimo tých, ktoré spadajú priamo pod medzinárodné vedenie. Pravidelne ich aj školíme a prednášame im.
Náš ďalší veľký korporátny klient sa volá SeneCura, čo je súčasť francúzskej firmy Orpea. Sú najväčšou sieťou domovov sociálnych služieb pre seniorov v Rakúsku. Manažujeme webstránky pre každú z ich sedemdesiatich prevádzok a celý ich online marketing.
Čo sa týka kampaní, najviac som hrdý na tie, ktoré sme robili pre malé a stredné firmy. Jednou z najúspešnejších kampaní bola kampaň, ktorú sme robili pred dvanástimi rokmi pre jednu textilnú firmu z okolia Viedne. Jej majiteľka začínala doslova z ničoho a dnes má vlastnú fabriku a krásne expanduje. Ďalším klientom bolo malé kvetinárstvo, ktoré malo v časoch začiatku našej spolupráce iba jednu predajňu. Dnes ich majú šesť a väčšinu ich obratu tvoria online objednávky. Na predaji kvetov sa vyšvihli z nulových tržieb na internete na obraty, ktoré sú v šiestich cifrách. Je úžasné vidieť, ako naši klienti rastú.
V súčasnosti mnohé firmy obmedzujú svoje investície do online marketingu, lebo je čoraz ťažšie presvedčiť ľudí k tomu, aby kúpili. Čo by si firmám odporúčal v takýchto časoch?
Nuž, táto reakcia je normálna a prirodzená. Ale je takisto nesprávna. Ak sa pozriete do histórie, zistíte, že nejakú krízu máme spravidla každých desať rokov. Trh jednoducho takto funguje. Samozrejme, každá kríza vyzerá desivo, ak ste práve v jej strede, ale šikovní podnikatelia považujú každú krízu za príležitosť.
Bežnou reakciou je stiahnuť sa, obmedziť výdavky na reklamu a len to nejako prežiť. Ale v oblastiach, z ktorých sa firmy stiahnu, vznikne prázdne miesto. Tam, kde predtým niekto nahlas kričal, je teraz ticho. To je príležitosť pre vás, aby ste robili viac reklamy, nielen preto, aby ste si udržali svoj príjem, ale aj preto, aby ste zabrali podiel na trhu po vašej konkurencii. Každá kríza si vypýta svoju daň a nedá sa vyhnúť tomu, že to niektoré firmy neprežijú, ale ak dokážete naďalej komunikovať a udržať sa v hre, tak keď sa trh opäť zobudí, budete v omnoho lepšej pozícii. Samozrejme, nie je to jednoduché, ale je to správny prístup
Každá firma musí ponúkať a predávať aj na internete, alebo existujú odvetvia, kde sa bez toho naďalej zaobídu dobre?
Som toho názoru, že ak niečo ponúkate, mali by ste to ľuďom sprístupniť aj online. Dokonca aj keď máte funkčnú kamennú predajňu, zarobíte na tržbách z internetu, ktoré môžu niekedy byť ešte vyššie. Mnoho zákazníkov sa dnes správa takto: naštudujú a prezrú si produkt online a potom si ho kúpia v kamennej predajni. Čoraz viac si zvykajú na to, že na internete nájdu všetko, od šiat cez potraviny a elektroniku, až po toaletný papier. Zákazníkom sa už nechce chodiť von, obzvlášť, keď je vonku zima alebo prší. Samozrejme, niekedy uprednostňujeme ísť nakupovať osobne, aby sme si veci chytili, vyskúšali a mali z nich osobný zážitok. Je teda najlepšie, ak viete ponúknuť oboje. Ale ak sa rozhodnete neexistovať na internete, v podstate samého seba pripravujete o veľké potenciálne tržby.
Nuž, s ohľadom na tvoje slová, povedal by si, že sa na internete dá predať čokoľvek?
Do istej miery áno, ak to robíte správne. Videl som už aj to, ako sa na internete predali obrovské priemyselné stroje, pričom každý z nich stál vyše dvestotisíc eur. Samozrejme, že to zákazník nezaplatil kartou priamo na stránke, lebo bolo treba dohodnúť termíny a montáž, ale to boli už len detaily. Skutočný obchodný proces prebehol na stránke. Bez ohľadu na to, čo ponúkate, aj keď je to drahé a komplikované, je vždy dôležité prezentovať a ponúknuť to online, lebo ak to neurobíte, mnohí zákazníci nebudú ani len uvažovať o tom, že by si to kúpili od vás. Možno vám nezaplatia priamo, keď budú mať v nákupnom košíku tovar za milión, ale hej, prečo nie? Ľudia kupujú na internete neuveriteľné veci, dokonca aj to, čo je extrémne drahé, a nedeje sa to len v Amerike. Aj Tesly sa predávajú online a stoja vyše stotisíc eur. Cenovka je len cenovka.
Keď sa na internet pozrieme z pohľadu majiteľa firmy, koľko peňazí by bolo dobré investovať do online marketingu?
V prvom rade musíte vedieť, čo je váš cieľ a ako rýchlo ho chcete dosiahnuť. Ak je vaším cieľom dobyť Slovensko v horizonte jedného roka, budete musieť investovať veľmi veľa a vo veľmi krátkom čase. Ale vo všeobecnosti, keď hovoríme o firmách s desiatimi alebo dvadsiatimi zamestnancami, ktoré chcú vybudovať stránku, ktorá bude nielen poskytovať informácie, ale aj vytvárať dopyty, je tá situácia omnoho znesiteľnejšia. Budete sa pohybovať v rámci desiatich až tridsiatich tisícov eur, vrátane web dizajnu a stratégie. Dá sa to urobiť lacnejšie? Samozrejme, že áno – vždy sa dá začať v malom, len aby ste sa rozbehli, a postupne pridávať. Ale ak to chcete robiť naozaj, toto je suma, s ktorou by ste mali rátať.
Čo sa týka mesačných nákladov, tie závisia od toho, koľko kanálov sa rozhodnete využívať. Napriek tomu, čo si mnohí myslia, nie je dobré zameriavať sa na veľa kanálov naraz, najmä, keď máte obmedzený rozpočet. Vyberte si tie, ktoré sú pre vás relevantné, namiesto toho, aby ste sa snažili byť všade. Pri Google Ads uvažujete o dvoch tisíckach mesačne a rovnakú investíciu vyžadujú reklamy na platformách firmy Meta, Facebook a Instagram. Marketingové náklady oscilujú medzi desiatimi a dvadsiatimi percentami z príjmu, v závislosti od toho, ako agresívny chcete byť a akú máte maržu.
Odporúčal by si vytrénovať vlastných marketingových expertov, alebo využívať na všetky marketingové potreby služby agentúry?
Určite by som vám odporúčal nasledovné: ako majiteľ firmy si nemôžete dovoliť nerozumieť online marketingu. Tak, ako viete to najpodstatnejšie o účtovníctve, financiách, personalistike a riadení ľudí, musíte rozumieť základom online marketingu. Musíte vedieť, ako funguje a ktoré kanály používa. Tak budete vedieť správne vyhodnotiť, či stratégie, ktoré vám ponúkne vaša agentúra, vám naozaj dokážu pomôcť. Nespoliehajte sa iba na nich – koniec koncov, vy ste kapitánom svojej lode. Preto som vyvinul môj online marketing seminár, aby som podnikateľom dal dobré know-how, pomocou ktorého sa vedia jasne rozhodovať.
Samozrejme, že stále budete potrebovať expertov, ktorý vaše príkazy vykonajú a vylepšia ich, hlavne v oblasti web dizajnu a SEO. Ak sa v týchto oblastiach vidíte vy, samozrejme, že sa to môžete naučiť sami. Poznám šéfov, ktorí milujú, keď sa v tom môžu hrabať, no poznám aj takých, ktorí to nenávidia. Ale aj manažéri z tej druhej skupiny by mali vedieť posúdiť, či by, napríklad, mali investovať desaťtisíc eur do postov na sociálnych sieťach. Je to podobné, ako pri každej inej investícii: ak do toho idete dať peniaze, mali by ste tomu rozumieť. Ak tomu nerozumiete, tak vás môžu – slušne povedané – oklamať.
Internet je plný „odborníkov“, guruov a expertov, ktorí sľubujú zázračné výsledky a obrovské tržby z online sveta. Čím sa tvoj seminár líši od nich a prečo by naň ľudia mali prísť?
Nuž, prvý rozdiel medzi mnou a nimi je v tom, že ja vám nepoviem, že to pôjde ľahko (Úsmev). Je to v skutočnosti ťažká práca. To vás pravdepodobne nepoteší, ale taká je pravda. Váš online marketing môže fungovať naozaj magicky, ale nie je to mágia Harryho Pottera – nebude to fungovať iba jedným švihnutím čarovného prútika. Je to skôr ako sval, ktorý musíte stále trénovať a rozťahovať. Robím túto prácu už trinásť rokov ako podnikateľ a takmer dvadsať ako jednotlivec a viem vám povedať toto: know-how, ktoré vám dám, pochádza od skutočných, reálne fungujúcich malých a stredných firiem, ktorých mám v portfóliu stovky. Nie je to len nejaká teória, ktorú som sa ja naučil a nikdy nepoužil. Dám vám len tie nástroje, o ktorých viem, že zaručene zaberajú.
Takisto, nebudeme sa zameriavať iba na ten jeden jediný nástroj, ktorý má byť absolútne najlepší, ale dám vám celkový prehľad o tom, aké možnosti existujú, aby ste im naozaj rozumeli a mohli vybudovať svoju stratégiu sami. Iba vtedy má totiž akákoľvek stratégia zmysel. Budú to skúsenosti nie od nejakého guru, ktorý celý čas iba točí pekné videá, ale od človeka, ktorý musí stále produkovať výsledky. My ako agentúra si nemôžeme dovoliť poradiť našim zákazníkom niečo, čo nebude fungovať.
Väčšinou, ľudia, ktorí sa zúčastnia seminára, hovoria, že konečne rozumejú, ako to celé beží. Som zvyknutý na to, že všetky tieto termíny vysvetľujem na každodennej báze ľuďom, ktorí s tým nemajú absolútne žiadne skúsenosti. A aby ste niečo jednoducho vysvetlili, musíte tomu naozaj dobre rozumieť. Ak niekto robí nejakú tému veľmi komplikovanou, je to väčšinou preto, lebo v nej sám má niečo nepochopené. To je niečo, na čo sa osobne veľmi zameriavam: aby každý rozumel, čo to online marketing je a že doň nemusíte investovať milióny, aby vám fungoval.
Takže, príďte na seminár. Naučíte sa, aké nástroje online marketingu sú pre vás dostupné, ako fungujú, čo potrebujete na vybudovanie vašej stratégie a už počas seminára si vytvoríte základný koncept vášho marketingu a ďalších krokov. Po seminári sa budete vedieť rýchlo, správne a s istotou rozhodovať v tom, čo máte urobiť.
Čo by si rád odkázal alebo poradil podnikateľom na Slovensku?
Odporúčal by som vám hojne využívať všetky nástroje, ktoré sú nám dostupné. Veci sa veľmi rýchlo menia – najmä teraz, keď prichádza umelá inteligencia a ďalšie nástroje – takže teraz je ten čas naskočiť na rozbiehajúci sa vlak a zviezť sa na vrchu technologickej vlny, aby vás neprevalcovala! Žijeme v časoch veľkého pokroku a veľkých výziev. Staré biznisové modely, ktoré fungovali stáročia, možno zajtra fungovať prestanú. Takže, naučte sa, ako tieto nové technológie využívať vo svoj prospech. Hlavne dnes to nikdy nebolo jednoduchšie – a ak s dobou udržíte krok, vyhráte. Teším sa na vás na seminári!