Najčastejšia príčina toho, že niekto niečo nerobí je, že tomu plne nerozumie.
Ten pravý (a jediný) dôvod, prečo to ešte nemáte, nie je čas, ale vedomosti. Chápem, že mi teraz mnohí budete oponovať: „Ale ja som som bol na produktivite bol!” „Už som bol aj na seminári o predaji, aj komunikačnom kurze!” „Na produktivite som už dokonca bol dvakrát!” „Absolvoval som aj Program Professional!“ A máte pravdu! Celkom isto tie vedomosti už máte a verím, že veríte, že sú užitočné a funkčné. Otázkou potom je, prečo ešte stále Org Board a štatistiky nevisia na stene, alebo prečo nemáte personalistu, ktorý pomocou spísaných klobúkov zaškoľuje a preškoľuje personál.
Odpoveďou sú vedomosti. Akurát, aj vedomosti vytvárajú istú škálu, istú stupnicu. Väčšinu svojho produktívneho života som pracoval v oblasti programovania softvérov. Preto uvediem príklad z tejto oblasti, aby ste mali predstavu o tom, o akej škále hovorím:
- Najnižšou úrovňou mojich (ne)vedomostí by bolo, ak by som ani nevedel, že nejaké programovanie alebo nejaký softvér vôbec existuje.
- Na ďalšiu úroveň by som sa dostal, keby som sa dozvedel (uvedomil si), že niečo ako softvér existuje.
- Potom by som sa dozvedel, že existuje viacero druhov softvérov: napríklad taký Excel (tabuľkový editor), ktorý je úplne super. Nejaký kamarát by mi porozprával, aké to má funkcie a čo všetko to dokáže.
- Celý nadšený si ten softvér, o ktorom sa domnievam, že mu rozumiem, kúpim. Ale zisťujem, že tie funkcie, o ktorých mi hovoril kamarát, mi tam akosi nedali – teda, nieže by tam neboli, ale sám ich zatiaľ neviem používať. Tak sa idem učiť, ako robiť s Excelom.
- Po istom tréningu sa dostanem na ďalšiu úroveň. Už viem spočítať dve bunky, dokonca vypočítať priemer a vytvoriť graf. Dokonca si do životopisu napíšem: „Excel – pokročilý” a nadobudnem pocit, že o Exceli viem všetko. Koniec koncov, mám pravdu! Viem o všetkom, o čom si myslím, že Excel dokáže. Síce viem len zrátať dve bunky, ale niekto možno nevie ani to.
- Po čase ale zistím, že na to, aby som v Exceli vyrobil kompletný algoritmus, ktorý mi bude vypočítavať maržu, vstupné náklady na materiál a ešte mi aj z každej zákazky vyráta odmeny jednotlivých pracovníkov, ktorí na tom robil – to bude vyžadovať ďalšiu úroveň vedomostí. Tak sa učím ďalej.
- Tým sa to stále nekončí. Neskôr totiž zistím, že by sa dal naprogramovať softvér ktorý bude robiť to, čo Excel, no bude mať ešte ďalšie funkcie šité pre mňa na mieru. Preto sa naučím programovať a zrazu mám vlastný „Excel”, ktorý má ale funkcie, ktoré potrebujem ja a možno nikto iný. Podstatné je, že vďaka mojim vedomostiam o pôvodnom Exceli si dokážem vytvoriť čokoľvek, čo potrebujem.
Úprimne si odpovedzte: v ktorom bode v rámci vzdelávania v HCA sa nachádzate?
Áno, niektorí z vás sú v bode 7, a niektorí aj ďalej! Ak ste boli na seminároch a prednáškach, kde ste sedeli, počúvali prednášateľa a robili si poznámky, získali ste určite veľa dobrých informácií a viete o nich. Mnohé veci, verím, aj používate. Keď som ja ako klient bol po prvý raz na seminári HCA, začal som hneď dávať pozor na to, ako vydávam príkazy, aby boli zrozumiteľné a aby sa plnili až do konca. Neviem, ako vám, ale mne len použitie tejto jednej informácie pomohlo k tomu, aby som chodil domov nie o siedmej, ale o piatej. Získal som dve hodiny denne na svoju manželku, deti a koníčky.
Ktorý bod to bol na stupnici vedomostí? Taká slabá 5-ka, však? Tak som si prešiel materiály, ktoré boli v šanóne, čo som dostal (a to stále hovorím len o seminári o produktivite) a našiel som tam viac informácií, napríklad o akčných cykloch. Začal som si viac strážiť to, aby som dokončoval veci až dokonca a aby som opatrne štartoval nové veci, hlavne s ohľadom na to, aby som nemusel všetko robiť ja. A zase som mal viac času!
Toto by mi však nestačilo na to, aby som sa postavil pred kohokoľvek z vás a prednášal, alebo sa vás snažil koučovať o tom, ako zostaviť Org Board či štatistiky, alebo ako spísať klobúky. Za tým bolo veľa ďalšieho štúdia a štúdium kurzov. Teraz sa nechválim ani nesťažujem, len sa vám snažím ukázať, že to, že po pár seminároch nemáte Org Board na stene a neriadite firmu podľa štatistík, nie je preto, že by ste boli neschopný, alebo že je niečo zlé na tom, čo ste sa naučili. Je to len o tom, že v tejto chvíli máte určitú úroveň vedomostí a viete o tom, že sa to dá aj inak, ako ste to robili doteraz. A ak chcete mať iné výsledky, potrebujete ďalšie vedomosti.
Ako získať tieto hlbšie vedomosti?
Cez kurzy. Kurz, to je trošku iné školenie. Síce tiež sedíte, ale nie je tam prednášateľ, ktorý vám povie informácie, ktoré si máte zapísať. Pri kurze sami študujete (čítate) a vypracovávate úlohy na situácie vo vašej vlastnej firme pod dohľadom supervízora, špeciálne trénovaného človeka z praxe. Vy sami prídete na to, čo treba spraviť.
Kurzy sa študujú v malých skupinkách, aby bol zabezpečený individuálny prístup. Tie veci, o ktorých ste počuli na seminároch (na prednáškach), študujete do hĺbky na kurzoch a to vás posunie na ďalšiu úroveň: 6, 7, alebo aj vyššie. Semináre sú stupňom vzdelania, ktorý sa nedá preskočiť, a pomôže vám rýchlo zvládnuť najväčšie problémy vo firme. Potom, keď tomu chcete rozumieť naozaj do hĺbky, poďte študovať kurzy! Celoročný program Efektívne riadenie pozostáva zo série koučingu a kurzov s praktickými cvičeniami, ktorých výsledkom je schopnosť používať získané vedomosti v praxi.
Autor článku: Roman Baláž