ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Bojíte sa zveriť svoju prácu druhým?

2020-08-06 11:08:28 | kategória Práca s ľuďmi
 Bojíte sa zveriť svoju prácu druhým?

Každý šikovný šéf začne skôr či neskôr riešiť, koho vybrať svojho zástupcu. Je to veľmi zložitá otázka, lebo kým „bežnú“, každodennú prácu možno s dobrým zaškolením delegovať relatívne jednoducho, manažérska právomoc sa odovzdáva ťažšie. Navyše, ak vybraný zamestnanec manažérsku prácu nezvládne, iba málokedy je ochotný vrátiť sa späť na nižšiu pozíciu. Ako teda správne vybrať budúceho šéfa?

Na úvod je dobré povedať, že vychovávať šéfa z niekoho, kto nie je „zo šéfovského cesta“, sa väčšinou nevypláca. Nie je to nemožné, ale zaberie to veľké množstvo času a výsledok bude aj tak neistý. Je lepšie radšej si riadiť daný tím sám a počkať na toho pravého. Ako ho spoznať?

Najlepší nemusí byť najvhodnejší

Začnime tým, ako to nerobiť. Najčastejšou chybou je vybrať za vedúceho toho najlepšieho z tímu. Teda, najlepšieho obchodníka za šéfa predaja, najlepšieho zvárača za šéfa zváračskej dielne, a tak ďalej. Tento postup nefunguje z dvoch dôvodov. Po prvé, robiť svoju prácu a nechať si prácu urobiť niekým iným sú dve veľmi odlišné veci. To, že viem svoju robotu robiť dokonale, ešte nezaručuje, že túto schopnosť viem odovzdať niekomu inému.

Druhý problém je problém pozornosti. Ak je niekto najlepší, je zvyknutý na veľký tok pozornosti smerom k nemu. Každý ho obdivuje, kolegovia mu tlieskajú, šéf uznanlivo prikyvuje. No úlohou šéfa nie je ukazovať ostatným, aký je on veľký, ale pomôcť im, aby sa veľkými stali aj oni. A tí najvýkonnejší pracovníci mávajú po povýšení niekedy problém tento tok pozornosti otočiť.

Ochota pomôcť a prispieť

Teraz sa pozrime na tie dobré vlastnosti. Prvou, tou najdôležitejšou, je schopnosť pozrieť sa na situáciu pohľadom všetkých zúčastnených. Šéfovia sa od priemerných ľudí líšia jednou schopnosťou: kým priemerní ľudia berú do úvahy iba vlastný osoh a osoh svojej rodiny, šéfovia sa vedia vzdať aj vlastného dobra len preto, aby sa ich skupine darilo. Jednoducho vedia, že na prvom mieste je firma, ich kolegovia s rodinami, zákazníci a ďalší ľudia, nielen oni sami. Samozrejme, že to netreba preháňať, ale ak niekto nie je ochotný bojovať za svojich ľudí, neváži si ich a díva sa iba na to, čo z toho bude mať on, šéfa z neho nerobte. Sebecký manažér nie je dobrý manažér.

Druhý parameter je mimoriadne dôležitý. Váš potenciálny manažér sa dobre uchytí iba vtedy, ak v jeho okolí nie je nikto, kto by bol otvorene nepriateľský voči vašej firme. Už ste sa niekedy stretli s tým, že zamestnanca síce jeho práca bavila, ale jeho manželka sa mu kvôli nej posmievala alebo sa dokonca vyhrážali rozvodom? Alebo, ten človek u vás pracuje ako obrábač či majster, no jeho otec z neho vždy chcel doktora, čo mu nikdy „nezabudne“ pripomenúť. Rodina má na manažéra obrovský vplyv a rátajte s tým, že keď povyšujete jeho, „povyšujete“ ich spolu s ním.

Tretí predpoklad viete vyhodnotiť veľmi jednoducho. Váš potenciálny budúci šéf bude dobrý vtedy, ak je sám, z vlastnej iniciatívy ochotný prispieť firme svojím vlastným časom a peniazmi. Napríklad, ak predáva chatu po starej mame a nájde tam dvoje hrablí a nevie, čo s nimi, donesie vám ich do firmy a spýta sa, či by sa vám nehodili na dvor. Nemá problém firme prispieť zo svojho, lebo ju aj tak považuje za svoju. Dve najcennejšie veci, ktoré vám ktokoľvek môže dať, sú jeho peniaze a jeho čas. Ak vám ich dáva, je to váš priateľ.

Okrem týchto troch základných vlastností existuje ešte ďalších šesť, ktoré človeka kvalifikujú na manažérsky post. Všetky sa ich dozviete na seminári Riadenie ľudí, ktorý je súčasťou nášho programu Professional a trvá dva dni. Navyše, jeho hlavnou témou je ochota. Ak vás zaujíma, ako zvýšiť ochotu vašich ľudí pracovať, tešíme sa na vás.

Autor článku: Marcel Pavlík

Foto: Freepik

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,