ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Iba dobrý inzerát prerazí na drsnom trhu práce

2020-08-17 22:28:37 | kategória Práca s ľuďmi
 Iba dobrý inzerát prerazí na drsnom trhu práce

Koľko poznáte firiem, ktoré majú na svoj produkt absolútny monopol? Je ich veľmi málo. Väčšina z nás má v našej oblasti podnikania množstvo konkurentov. No zamysleli ste sa niekedy nad tým, koľko konkurentov máte na trhu práce? Pokiaľ vo vašej brandži proti vám pôsobí dvadsať alebo dvesto firiem, na trhu práce ich proti vám stoja státisíce. Každý chce totiž zaujať a o tých najlepších uchádzačov sa zvádza tvrdý boj.

Základom úspešného výberu zamestnancov je dobrý inzerát. Jeho úlohou je pritiahnuť tých správnych, aby ste nestrácali čas s niekým, s kým to nemá zmysel. Ak je inzerát zostavený dobre, zaujme perspektívnych uchádzačov. Ak nie, všetci dobrí sa prihlásia u konkurencie a vám sa buď neozve nikto, alebo sa ozve každý: kuchári na miesto skladníkov, šoféri na miesto konštruktérov, čašníci na obchodníkov. Povedané jednoducho, ak ste svoj inzerát postavili zle, z celého výberového konania sa môže stať nočná mora.

Správna inzercia pracovného miesta je umenie samo osebe. Začína to jednoduchou otázkou: máte presne definované, koho skutočne chcete? Ak ste aj okamžite odpovedali „áno“, radím vám, aby ste sa nad tým ešte raz zamysleli a položili si doplňujúce otázky. Napríklad, akého pohlavia, veku a výzoru by tento človek mal byť? Samozrejme, žiadny z týchto parametrov nemôžete a nebudete uvádzať v inzeráte, aby ste nikoho nediskriminovali, ale čím jasnejšiu predstavu o tom človeku máte vy, o to vyššia je šanca, že k vám zavíta. Musíte mať svoj „vysnívaný ideál“ správneho uchádzača.

Pred vypísaním inzerátu si takisto ujasnite, aké výsledky od tohto človeka očakávate. Táto otázka má dve roviny. Po prvé, musíte si presne stanoviť produkt, alebo výsledok práce, danej pozície. Väčšina uchádzačov, až 66%, odchádza zo svojej novej práce v priebehu prvých dvoch týždňov práve preto, lebo to nebolo urobené dobre. Na základe inzerátu si mysleli, že budú robiť jednu vec, no po nástupe zistili, že od nich šéf chce niečo iné. Nesprávne či nesplnené očakávania sú najčastejšou príčinou krachu v novom zamestnaní.

Po druhé, dopredu si ujasnite, v akom množstve či počte má daný uchádzač svoje výsledky produkovať. Inými slovami, ak sa na zamestnanca pozriete ako na výrobný prostriedok, koľko toho má vytvoriť na to, aby bol pre vás efektívny? Je veľmi dôležité toto číslo poznať a uviesť v inzeráte. Napríklad: „Na tejto pozícii budete kresliť projekty domov a bytových objektov. Väčšina našich projektov má výmeru okolo 70 metrov štvorcových a očakávame, že ich nakreslíte aspoň dva za mesiac.“ Vždy pri danej pozícii uveďte množstvo požadovaných kusov, eur, percent, kilogramov, alebo aspoň odpracovaných hodín. Uchádzač tak bude vedieť, do čoho ide. Neverili by ste, ako veľmi tento krok zlepší imidž vášho inzerátu. Presné požiadavky dobrí ľudia veľmi ocenia.

Ďalšou otázkou je, čo tento človek očakáva od tejto práce. Musíte sa vedieť vcítiť do jeho kože, aby ste mu to v inzeráte vedeli ponúknuť. Aké sú jeho sny, túžby, vízie? Ak na tieto otázky neviete odpovedať, najlepším riešením je spýtať sa vašich už existujúcich zamestnancov. Z nejakého dôvodu pre vás pracujú a možno sa budete diviť, ale takmer nikdy to nie sú len peniaze. Pre mnohých je to to, že sa u vás cítia dobre, že ste im ako otec (alebo mama), že sa od vás veľa naučili, že cítia, že za nich bojujete, že vedia, že ich nezradíte, že je u vás v robote sranda, že vďaka svojej práci získali cenné kontakty, a tak ďalej. To všetko musíte spomenúť v inzeráte. Zapôsobí to omnoho lepšie, ako tie bežné omáčky o dynamickom kolektíve a nadštandardnom ohodnotení.

Nakoniec, nebojte sa do inzerátu uviesť aj niekoľko prekážok, ktorým momentálne čelíte. Uveďte ich vo forme výzvy. Napríklad: „Naša spoločnosť je rodinná, slovenská firma, ktorá na trhu súperí s obrovskou konkurenciou zahraničných koncernov, ktoré majú vyše storočnú tradíciu a zvučné mená. Naším cieľom je stať sa na slovenskom trhu rovnako veľkými hráčmi, ako sú oni. Ak sa tohto cieľa nebojíte a chceli by ste nám v tom pomôcť, radi vás prijmeme.“ Táto veta slúži ako filter, lebo odradí tých, ktorí o tú prácu nemajú skutočný záujem. Pridajte ju do inzerátu najmä v prípade, že k vám prichádza veľmi veľa žiadostí od nevhodných, nekvalifikovaných ľudí. Šikovní ľudia dobre vedia, že v práci budú musieť prekonávať aj prekážky. Mne samej sa niekoľkokrát stalo, že mi uchádzač na pohovore povedal, ako mu táto výzva v inzeráte imponuje. Keby jej nebolo, ani by na pohovor neprišiel, ale takto chcel aspoň vidieť, čo za „bláznivú“ firmu si takéto niečo napíše. A to je presne to, čo chcete!

Na záver ešte jedna rada. Nikdy neklamte! Čokoľvek, čo sľúbite, musíte aj dodržať. Uchádzači, ako aj existujúci zamestnanci, majú veľkú moc. Ak zistia, že ste im pod nosom ťahali medové motúzy len preto, aby ste ich k sebe dostali, tak vás po odchode na internete a sociálnych sieťach doslova zlynčujú. Preto hovorte len pravdu, v inzeráte aj na pohovore.

Ak máte záujem vedieť viac, prihláste sa v HCA na program Kvalifikovaný personalista. Počas neho sa mimo iného dozviete, kde inzerovať, ako často, v akom formáte či v ktorom období. Prevedieme vás celým pohovorom aj úvodným zaškolením tak, aby ste mali istotu, že už nikdy viac dobrého kandidáta nestratíte. Prihláste sa čo najskôr!

Autor: Danica Legátová

Foto: Freepik

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,