ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Zvládajte svojich ľudí s úsmevom, nie silou

2020-12-17 11:43:00 | kategória Práca s ľuďmi
 Zvládajte svojich ľudí s úsmevom, nie silou

Málokto sa zamýšľa nad tým, aké je niekedy ťažké zvládnuť skupinu a rôzne osobnosti v nej, prečo je niekedy na pracovisku dobrá atmosféra a inokedy dusno. Nie vždy je to dané len množstvom práce, hoci iste aj to má na tom svoj podiel. Keď človek nevie, kde mu hlava stojí, občas mu uletia aj ostrejšie slová a hneď je oheň na streche. A práve šéf je ten, ktorý by mal podobné situácie s prehľadom zvládať a uhasiť hroziaci požiar. Keď to nevie, jeho chyba, povedali by mnohí.

Takéto uvažovanie o povinnostiach šéfa je síce pohodlné, ale nespravodlivé. Ak by sa všetko hodilo na jeho hlavu, znamenalo by to, že každý si môže robiť čo chce a zodpovednosť žiadna. Ak sa ešte pamätáte na fyziku zo základnej školy – učivo o vektoroch, tak si iste spomeniete, že ak sa dokopy poskladajú malé vektory sily, ktoré majú rovnaké smerovanie, výsledkom je obrovská sila, ktorá pohne aj galaxiou. A určite hravo zvládne aj nejakú tú konkurenciu na trhu a chaos v ekonomike súčasných dní.

Sila a rozum

Tie maličké vektory sú ľudia vo firme. Každý na svojom mieste robí to, čo treba, a šéf len koordinuje a smeruje ich úsilia do správneho smeru. Na to môže použiť silu, alebo sa môže s ľuďmi dohodnúť. V podstate aj jeden aj druhý spôsob je použiteľný a funguje. Otázkou je len to, koľko času a námahy si vyžadujú.

Iste mi dáte za pravdu, že zvládať ľudí silou – či už silou hlasu alebo pästí – môže byť dosť nepríjemné pre obe strany. Hlavne je to však dlhodobo neudržateľné a vyžaduje si to neustálu kontrolu zo strany šéfa, čo znamená jeho dennodennú prítomnosť na pracovisku. Takže dohodnúť sa bude asi rozumnejšie, hoci to niekedy dlhšie trvá. Preto šéfovia po nociach študujú hrubé knihy o komunikácii, robia tímbildingy, organizujú športové dni, opekačky, výlety do blízkeho aj ďalekého okolia a podobne. Všetko sú to fajn veci a ľudia na ne s vďakou spomínajú, ale efekt z takýchto „dní zábavy“ vyprchá pomerne rýchlo.

Šéfovia, ktorí to myslia s budovaním kolektívu vážne, investujú radšej do nejakej formy vzdelávania nielen pre seba, ale aj pre svojich ľudí. Niekoľko firiem sa už odvážilo na takýto krok a zorganizovali interný komunikačný tréning. Pevne verím, že to neoľutovali. Ak celý kolektív spoločne trénuje – čiže sa namáha, ale aj zabáva na cvičeniach, ktoré sa postupne prechádzajú, všetky úskalia bežného pracovného života sa potom zvládajú ľahšie. Veď mnohé situácie si tam ľudia spoločne nacvičili, aj sa nasmiali, aj čosi o sebe zistili. Nejaké staré konflikty občas vyplávali na povrch, ale mnoho vecí sa aj vyjasnilo. Mnohí si uvedomia o sebe niečo, čo dovtedy nechceli ani len vidieť, nieto ešte riešiť. Jednoducho, vzduch sa prečistí, baterky sa nabijú a je pravidlom, že po absolvovaní interného „komunikáča“ produkcia vybehne na nové rekordy, o akých sa predtým nikomu ani nesnívalo. Tie rekordy umožnia firme rásť a tešiť sa z dosahovania nových cieľov. A keď sa dosahujú ciele, z ktorých všetci profitujú, čo myslíte, aká atmosféra vládne v kolektíve?

Autor článku: Ing. Katarína Pavlíková

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,