Každá firma má mať múdre a vynachádzavé vedenie.
Niekto musí vymyslieť, čo bude firma robiť, aký bude jej právny status a samozrejme, musí ju istým spôsobom aj riadiť. Sú firmy, ktoré majú jasno cieľoch, ktoré chcú dosiahnuť a aj v účeloch, prečo pracujú na ich dosiahnutí. A potom máte množstvo firiem, ktoré pracujú zo dňa na deň. Nemajú jasno ani v tom, čo bude na budúci týždeň, raz robia jedno, potom druhé, rok stavajú domy, potom predávajú zeleninu a nakoniec prenajímajú budovy. Robia doslova to, čo príde, len aby nejako zarobili. A riaditeľ firmy, namiesto toho, aby ju riadil, ako to vyplýva z jeho postu, radšej sám robí všetky kľúčové práce, lebo nevie, ako to má delegovať. Takto funguje veľké množstvo ľudí.
Keď sa pozriete na majiteľa firmy zistíte, že podobné problémy má aj v súkromnom živote.
Krásne je to vidieť na osobnom majetku. Ak je firma pekná, zdravá a dobre vybudovaná, takmer bez výnimky má ten majiteľ v poriadku aj svoje osobné veci. Má pekný dom, auto, náradie v dielni položené na miesto, trávnik je pokosený, ba ešte aj to drevo v drevárni je poukladané vzorne do pravého uhla. A naopak, ak má firma veľa súdnych sporov, zistíte, že aj jej majiteľ sa často háda či súdi so susedmi o záhradu či parkovanie.
Iná oblasť je organizácia práce. V slabej firme nemajú plány, robia všetko náhodne tak, ako príde, často je to viac podobné haseniu požiaru ako systematickej práci. Majiteľ tejto firmy v súkromí nekúpi drevo na kúrenie v dome, zabudne vybrať dieťa zo škôlky alebo už päť rokov nechodí na žiadnu dovolenku, lebo vraj nemá čas. Nepovie vám, že má doma či v práci chaos, ktorý nevie zvládnuť. Jednoducho sa vyhovorí na veľa práce.
Majiteľ dobrej firmy sa stretáva so schopnými, čestnými ľuďmi, ktorí produkujú a držia slovo.
Majiteľ zlej firmy nemá dobrých ľudí, stále sa háda s dodávateľmi a odberateľmi. V súkromí to má podobné, vždy ho niekto oklame, ohovorí, nepomôže, okolo neho sú často životné trosky či podvodníci. Schopný majiteľ k sebe vo firme aj v súkromí priťahuje dobrých ľudí, ktorí sú radi s ním, lebo pri ňom oni môžu vyrásť. Majitelia nedobrých firiem alebo vždy malých firiem sú často ľudia, ktorí nedoprajú druhým, aby rástli, aby sa im darilo, všetko sťahujú iba na seba. Poznal som jedného, ktorý mal veľkosklad, ale všetko si robil sám, robil hádam aj za desať ľudí a robil to preto tak, aby ušetril tých deväť výplat! On si to spočítal, že takto to bude vraj lacnejšie. Akurát po piatich rokoch dostal infarkt a už nemá firmu.
Základom marketingu je schopnosť získať pozornosť zákazníkov a potom ju nasmerovať na kúpu svojich produktov. Všimnite si, že majitelia dobrých firiem sú skvelí v komunikácii, majú veľa priateľov a ľahko získavajú objednávky. Majiteľ firmy s malým príjmami sa v súkromí často háda s ľuďmi, nemá priateľov, ktorým by mohol veriť, sú to často introverti, ktorí majú pocit, že im ubližuje celý svet. Nemajú radi ľudí.
Financie sú asi najzrejmejším ukazovateľom človeka.
Ak je firma zadlžená až po uši, často zistíte, že aj súkromné financie sú v takom istom stave. Ak má firma veľa záväzkov po lehote splatnosti, tak aj jej majiteľ v súkromí neplatí svoje dlhy. Je to preňho normálne, sľúbiť a nezaplatiť. Často robí nelegálne veci v účtovníctve.
Osobne aj kvalita výrobkov či služieb je indikátorom poriadnych ľudí alebo lajdákov. Veľa reklamácii by nemuselo byť, keby ľudia neboli ľahostajní k práci a venovali sa jej s plnou pozornosťou. Ale či chcem či nie, aj oni iba kopírujú prístup svojho šéfa. To máte ako doma s deťmi: ak si otec neuloží papuče namiesto, ak otec bude povrchne vysávať obývačku, tak jeho deti to budú robiť presne tak isto a môžete im hovoriť, čo len chcete.
A potom je tu ešte jedna vec. Sú ľudia, čo si dokážu s ľahkosťou získať nových priateľov a všade majú dobré meno. V okolí sú známi, vážia si ich a vysoko sa oceňuje to, čo dokázali. Dobrá firma to má presne tak isto. Veľký rozmach asi nedosiahnete, ak vás nikto nepozná, nevedia, čo ste dokázali a navyše, aj tých pár zákazníkov na vás nadáva a nehovorí nič dobrého.
Firma je vo veľkej mierne zrkadlom osobnosti jej majiteľa.
Dobrá správa je, že ak niečo neklape dobre, dá sa na tom pracovať. Treba sa niečo naučiť, to je pravda, ale vďaka testu zistíte , čo presne treba zlepšiť.
Podnikanie je komplexná vec. Ak chce byť niekto úspešný, musí zladiť veľmi veľa oblastí. Ak si niekto myslí, že má vlohy iba na obchod, ale nebaví ho veci organizovať, tak radšej nech sa zamestná ako predajca, tak sa mu bude dariť a nezažije neúspech. Niekto zas radšej pracuje, ale nemá rád predajcov ani financie. Takýto človek radšej nech niečo vyrába alebo projektuje, ale nech nezačína podnikať.
Lebo skvelý majiteľ vie veci vymyslieť, dobre zorganizovať, vie predať svoje myšlienky a produkty ľuďom, vie narábať s peniazmi, vždy má príjmy väčšie ako výdaje a udržiava v skvelom stave svoj súkromný, ale aj firemný majetok. Zaujíma sa o spoločnosť, o štát, o veci verejné, vždy jen informovaný, aby mal čo najviac informácii na prežitie. Poctivo pracuje, vždy splní, čo sľúbi a robí aj vtedy, ak sa už druhým nechce. Ak urobí chybu, nielenže ju napraví, ale hlavne hľadá príčinu jej vzniku a odstráni ju. Neustále pracuje na tom, aby získal a udržal priateľov a aby sa jeho dobrá povesť šírila na všetky strany. U nás v HCA Slovakia vám vieme pomôcť so všetkými týmito bodmi. Prihláste sa na študijný Program Professional.
Autor článku: Ladislav Pavlík