Komunikácia

Úspešný šéf nemá nízku emóciu

Emócie sú na pracovisku veľmi dôležité. Čím majú pracovníci vyššiu emóciu, tým podávajú vyššie pracovné výkony. A naopak: ak majú emóciu nízku, tak majú nízke výkony a robia zvláštne veci. Dá sa povedať, že emócie sú takmer určujúci faktor budúcnosti firmy.

Emócia je ukazovateľom množstva vecí.

Ľudia, ktorí majú vysoké výkony, majú vysokú emóciu. Ľudia, ktorí sú čestní, majú vysokú emóciu. Ľudia, ktorí si navzájom pomáhajú a spolupracujú, majú vysokú emóciu. Ľudia, ktorí súhlasia s celkovým účelom firmy, majú vysokú emóciu. Takže dá sa povedať, že vysoká emócia je výborným ukazovateľom dobrého stavu celej organizácie. Preto emóciám, presnejšie hodnote priemernej emócie vo firme, musíme venovať veľkú pozornosť. Je to podobné, akoby sme merali horúčku u človeka. Ak má človek horúčku tridsaťdeväť, tak zjavne nie je v dobrom stave. Ak má pod tridsaťsedem, dá sa povedať, že je v dobrom stave.

Emócie a obchod

Emócia má obrovský vplyv aj na zákazníkov. Ak zákazníci vstúpia do obchodu a vidia a cítia, že tam v tom obchode vládnu vysoké emócie. tak vedia, že ich tu radi vidia. Cítia, že ich tu očakávajú. Radi tu urobia svoj nákup a vždy sa sem budú radi vracať. Človek sa vždy rád vracia na také miesto, kde zažil vysokú emóciu. Postarajte sa o to, aby takí boli vaši ľudia, vaše pracovisko a celkovo vaša organizácia. Pokiaľ sa bude o nej hovoriť, pokiaľ na ňu bude zákazník spomínať, tak vždy bude cítiť vysokú emóciu. Usmeje sa a podvedome ho napadne: „Sem by som sa mal ešte raz vrátiť! Tu je tak dobre. Tu sú takí dobrí  ľudia.“ Nepodceňujte tento faktor. Sú organizácie, ktoré si myslia, že hlavný faktor úspechu je kvalita ich produktu. Že rovnako dôležité je mať dobrú cenu, to jest nízku cenu. Samozrejme, kvalita aj cena je pre zákazníka dôležitá. Ale verte neverte, ak by si mal zákazník vybrať medzi hotelom, kde stojí izba 70 € s vysokou emóciou personálu, alebo 65 €, kde na neho zazerajú, nepozdravia sa mu a má pocit, že ich obťažuje, tak si vyberie garantovane ten hotel s vyššou emóciou. A to sa týka úplne všetkých oblastí. Či predávate benzín,  či ste kaderníctvo, či upravujete autá, predávate dvere, stoličky, televízory.

Emócie a pracovníci

Majú vaši pracovníci dobrú emóciu? To je veľmi ťažká otázka. A zodpovedať na ňu jednou vetou nie je možné. Ale pozrime sa aspoň na tú oblasť, ktorú by sme mali šancu my ako vedúci pracovníci ovplyvniť. V prvom rade je to správny výber pracovníka. Už na prijímacom pohovore je vidieť, čo je ten človek zač. Či ohovára, či  je nervózny, či sa všetkého bojí. Toto je úplne kľúčové vo všetkých oblastiach pri všetkých pracovných pozíciách a nielen v službách, ako povedzme recepčná alebo čašník. Ak je ten človek veľmi kritický, nepriateľský a stále uhundraný, dokáže vytvoriť také dusno, že nikto tam s ním nechce sedieť. Jeho kolegov bolí hlava už len pri pomyslení na neho. A skôr či neskôr budú mať tendenciu z firmy odísť preč, lebo tam vládne nepríjemná nepriateľská atmosféra.

Druhou oblasťou, ktorá môže veľmi silne ovplyvniť motív človeka, je oblasť jeho produkcie. Máte pracovníka, ktorý k nám prišiel do roboty a bol celý žiarivý a šťastný, ale po polroku chodí zamračený a zachmúrený. Častým dôvodom býva to, že ten človek nedosahuje požadované, plánované výsledky. Jednoducho namiesto 100 dverí predáva 50, namiesto 10 áut mesačne predáva 3 autá mesačne alebo namiesto 10 výrobkov vyrába iba 3 výrobky. Jeho emócia je jasným ukazovateľom, že niečo nie je v poriadku.

Osobitnou kapitolou ľudí s nízkou emóciou sú neetické činy. Ak sa na to pozrieme z takého extrémneho pohľadu, tak človek, ktorý ukradol vŕtačku, prípadne predal  konkurencii databázu zákazníkov našej firmy, či berie úplatky, bude neustále v strachu, že ho odhalíte. A má veľmi nízku emóciu.

Strážte svoje emócie

Osobitne nepríjemnou kapitolou je to, ak sa pracovník bojí vlastného šéfa. Aj to sa stáva. Šéf sa niekedy vyhráža: „Ak to neurobíš, tak ťa prepustím. Znížim ti odmenu. Prípadne zoberiem prémie.“ Je to veľmi nesprávna forma motivácie, ale deje sa to. Šéf si musí uvedomiť, že už len jeho prítomnosť na pracovisku má obrovský vplyv na pracovníkov. A keď má nejakú autoritu, či už prirodzenú alebo vytvorenú silou, tak jeho emócia je určujúca pre emóciu všetkých ľudí vo firme. To znamená, že ak sa šéfovi napríklad nepodarí získať nejakú zákazku, nepodpíše zmluvu, ktorú chcel podpísať alebo má problémy s financiami či v rodine, príde na pracovisko s nízkou emóciou.  V nenávisti tam po všetkých kričí a to všetko sa v podstate okamžite odráža na jeho pracovníkoch. Ich výkony idú dole. Boja sa začínať nové zákazky. Robia chyby. A rozmýšľajú iba nad tým, ako čo najskôr utiecť domov z tohto hrozného pracoviska. Áno, pri podnikaní niekedy nie sú ľahké časy, zažívame slnečné dni aj búrlivé dni. Ale pravda je, že za to zamestnanci neočakávajú od šéfa to, že nadáva, kričí a nedajbože má dokonca strach z budúcnosti. Jeden  šéf nemá nárok mať nízku emóciu. Nesmie  rozprávať, že aj tak to všetko čoskoro skončí,  že všetci zahynieme a preto všetkých prepustím. Ostatne v súkromnom živote sú takíto ľudia väčšinou veľmi nepopulárni, ba priam až nenávidení.

Ak je vo firme ťažko, tak šéf nemusí behať po firme usmievavý, to by bolo falošné. Ale môže s veľmi vysokým záujmom zvolať pracovníkov, vysvetliť im, aká je situácia a povedať im vyslovene iba fakty, bez hodnotenia. Napríklad: „Kolegovia, naším plánom bolo tento mesiac prijať 200 000 eur,  namiesto toho je náš príjem iba 70 000 Eur. To je omnoho menej.“

„Opatrenia, ktoré túto situáciu vyriešia, sú nasledovné. 1: Zvýšime množstvo telefonátov zákazníkom. Urobíme dvojnásobný počet návštev zákazníkov. 2: Budeme im ponúkať namiesto modrých výrobkov nové zelené výrobky. 3: Ruším akékoľvek firemné aktivity,  ktoré priamo nepodporujú produkciu. Nateraz sa zastavuje kúpa nových stoličiek, výmena klimatizácie, nákup nových PC. To všetko až dovtedy, pokiaľ naše výsledky nezotavia a opäť nebudeme plniť mesačné plány. 4: Sú zrušené všetky dovolenky. A očakávam, že každý pracovník bude bezchybne plniť všetky svoje povinnosti a prijaté príkazy.“

Niečo takéto očakávajú zamestnanci.

Nie to, že pracovníci budú počuť od šéfa, že my to nezvládneme, neviem čo mám robiť a je tu všetko nanič. A vás musím prepustiť. To, čo zlepší situáciu, je jednoznačnosť šéfa. To je pokoj, ktorý z neho musí sálať. To je tá istota, že on vie, čo budeme robiť, aby sme to zvládli. Pokiaľ ste vydali rozumné príkazy a  kroky, ktoré ste urobili v ťažkej situácii, sú správne a pracovníci ich uskutočnia, firma sa rýchlo zotaví, napraví svoje štatistiky a emócia sa zlepší automaticky.

Posledná vec k tejto otázke. Ono to nie je tak, že najprv sa musí podariť mať veľké čísla a potom sa budeme usmievať. V skutočnosti to je presne naopak. Ľudia, ktorí majú nízku emóciu v sebe, automaticky priťahujú zlé výsledky a rôzne zlé situácie. Automaticky sa im nedarí. Predajca nepredáva. Vedúci vydáva zlé príkazy. Podobne je to aj v súkromí. Preto jedna vec, čo je treba urobiť, je rozhodnúť sa pre vysokú emóciu. Ono to vyzerá zvláštne. Hlavne pre človeka, ktorý je dlhodobo dole. Ale niet inej cesty, ako sa napraviť. Čo aj nasilu sa začnite usmievať. Začnite sa usmievať na svoje okolie. Aj na pokazený vešiak, ktorý sa ráno naštval, začnite sa usmievať aj na tú zlomenú ruku, ktorá vás bolí. Aj na toho kolegu, ktorý vás dlhodobo štve. A uvidíte sami, že keď sa budete usmievať a budete sa pozerať, o chvíľu uvidíte niečo hodné vášho úsmevu. Najprv musíte mať emóciu vysokú. A potom sa automaticky dostavia dobré výsledky. A nie naopak. Vyskúšajte, stojí to za to.

Príďte sa inšpirovať a získať viac praktických informácií o tom, ako emócie ovplyvňujú naše konanie, na praktický tréning "Drill emócií".  Spoznajte dobre vašich ľudí a naučte sa s nimi vychádzať lepšie. Tento tréningový kurz naplno využijete nielen v pracovnom , ale aj v osobnom živote.

Autor článku: Ladislav Pavlík